1 alana 1 bedava
Satışa yönelik bir başlık oldu değil mi? Hele bir de 1’leri rakamla yazınca pek bir vurgulu oldu. Başlığımızda dediğimiz gibi 1 alana 1 bedava. Günümüz alışverişlerinde benim genelde marketlerde rastladığım bir satış tekniği. Genellikle de raf ömrü azalan ürünlerin stoklarda kalmaması için hızlı satışına yönelik bir uygulama olarak marketlerin çok sık başvurduğu bir yöntem. Oysa böyle bir satış tekniği alış veriş hayatını her safhasında var. Üstelik siber dünyanın katkılarıyla dijitalleşen hayatımızda artık “1 alana 1 bedava” cep telefonlarımıza bile geldi.
İşte size bunun ülkemizdeki ilk örneklerinden birini anlatacağım. Üstelik tanıtım duyurusu henüz yapılmadı. Mart ayında yapılacak. Fakat biz dayanamadık. Şimdiden duyuralım ki “Biz yazmıştık” diyebilelim.
Uygulamanın ismi; Kuponsa. Söz konusu mobil uygulama; Otel, Restoran-Kafe, Spa-Güzellik, Aktivite-Eğlence kategorilerinde iş birliği yaptığı işletmelerde aldığınız bir ürün veya hizmetin yanında, ikincisini ücretsiz almanızı sağlıyor. Kuponsa uygulaması Türkiye’de ilk defa hayata geçen bir model ama bizim gibi 1 alana 1 bedava teklifleri sunan uygulamalar, dünyanın 20’den fazla ülkesinde faaliyet gösteriyor. Genellikle yeme içme sektöründe oluyorlar ama bizim uygulamamızda olduğu gibi konaklama, spa & güzellik ve eğlence sektörlerinde de benzer uygulamalar var. İngiliz ve Türk ortaklığı ile kurulan Kuponsa, sayısı sürekli artan 300’den fazla üye işyeri ve 1200’ün üzerindeki kupon sayısıyla kullanıcılarına farklı deneyimleri tasarruf edebilecekleri şekilde sunarken yeni yerler keşfetmelerinde rehberlik ediyor.
Geride bıraktığımız 3-4 yılda, farklı iş modellerine dayalı bir çok mobil uygulama Avrupa ve Ortadoğu’da kullanıma sunuldu. Geniş bir piyasaya hitap etmeyi başaran birçoğu başarılı oldu. Bir kısmı da sürdürülebilir başarıyı koruyamadı. İngiltere’den bir örnek vermek gerekirse, Groupon uzun yıllardır burada büyük bir firma olmasına rağmen, Wowcher adında bir firma pazara girdi ve güçlü bir rakibe dönüştü. Wowcher, tıpkı Groupon gibi işlerini yürüttü fakat o dönemde İngiltere’nin en büyük medya şirketlerini de bünyelerinde barındırdıklarından, tekliflerini farklı kanallardan yönlendirdiler. Rekabete dayanan bir sektör olmasına rağmen, doğru iş modelleri için birçok olanak olduğunu gösterdi bize.
Dünyanın en pahalı şehirlerinden biri olan Dubai’de de benzer uygulamalar çok yaygın bir şekilde kullanılıyor. Özellikle iş amaçlı olarak buraya yerleşen yabancı uyruklu kişiler ve turistlik amaçla seyahat eden kitle bu uygulamaları tercih ediyor. Gerçek ihtiyaçlardan yola çıkarak yayılan bu platformlar çok başarılı oldular.
Türkiye’de ise sadece belli oranda indirimler sunan birkaç web sitesi var. Bu tarz girişimler dünya ile kıyaslandığında hala oldukça az sayıda. Bir mobil uygulama ile desteklenmeyen bu web siteleri, iş modelleri ve komisyon oranları nedeniyle işletmelere külfet olan ya da tüketicilere kendilerini tercih edilmeyen müşteri profili gibi hissettiren girişimler olarak karşımıza çıkıyor. Daha önce Groupon Türkiye’ye geldi fakat başarılı olmadı. Groupon’un tekliflerinde yeterince şeffaf olmadığı ve zayıf bir müşteri hizmetlerine sahip olduğu yönünde çeşitli duyumlar aldım. Groupon, Türk insanlarının indirimleri nasıl kullandığına ve ne kadar önem verdiğine daha çok dikkat ederek sağlam ve kalıcı bir iş modeli ortaya koyabilirdi. Bunun dışında, markaların kendi sadakat programları var. Kurumların müşterilerine katma değer yaratmak için oluşturdukları asistanlık servisleri var. Ancak hiç biri dünyada gerçekten başarılı olmuş modellerle çalışmıyor.
Kuponsa CEO’su Sadak Choudhury “Neden önce İstanbul?” sorumuza şu cevabı verdi: “Londra ve İstanbul merkezli olarak kurulan bir startup şirketi olan Kuponsa’nın, faaliyetlerini ilk olarak İstanbul’da başlatmasının nedeni İstanbul’un çok büyük bir potansiyelinin olmasından kaynaklanıyor. 18 milyon kişinin yaşadığı, turistlerle beraber insan sayısı 20 milyonu bulan bir metropol, çok büyük bir pazar demek. İşini doğru yapan herkes için yeterli imkan var. İstanbul’un ardından Türkiye’nin diğer büyük şehirlerine ve ardından dünyanın Londra, Riyad, New York ve Sydney gibi diğer metropollere yayılarak global bir platforma dönüşmeyi hedefliyoruz.”
Ayrıca Kuponsa’ya 500 bin dolar yatırım yaptıklarından, ve bu zamana kadar umdukları gibi bir büyüme sağladıklarından bahsetti. 300’den fazla işletmeyle anlaşma sağlanmış, henüz lansmanı yapılmamasına rağmen uygulama mağazalarından 5.000’den fazla indirilmiş. Buna ilaveten, birçok kurumsal firmayla iş birliği gerçekleştirilmiş. Şirketler başarı ödülü olarak çalışanlarına Kuponsa uygulamasını hediye etmeye başlamışlar. İstanbul’da toplamda birçok üniversite ile anlaşma imzalamışlar ve 100 binden fazla öğrenciye ulaşmışlar. Seyahat acenteleriyle de İstanbul’u ziyaret eden turistleri Kuponsa’ya yönlendirmeye dayanan anlaşmalar üzerinde çalışıyorlarmış.
Bu uygulama öyle tahmin ediyorum ki yaklaşan 14 Şubat Sevgililer Günü’nde gençlerin çok işine yarayacaktır.
(Bu yazının bir kısmı 4 Şubat 2018 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)