Duraklama devrine Vista dopingi
Yazılımda tartışmasız dünya lideri olan Microsoft son ürünü olan Windows Vista’yı çıkardı. Önümüzdeki aylarda tüm dünyada Windows XP’den Windows Vista’ya geçiş başlayacak. 30 Ocak’tan itibaren bilgisayar üreticileri sattıkları markalı bilgisayarlarla birlikte Windows Vista’yı da vermeye başladılar.
Microsoft tarihindeki en büyük yatırımı Windows Vista’ya yaptı. Bu ürünü hayata geçirebilmek için 20 milyar dolar harcadı. Windows Vista, beş farklı sürümü ile piyasaya çıktı. Bunlardan ikisi (Vista Business ve Vista Enterprise) iş odaklı özellikler sunarken diğer ikisi (Vista Home Basic ve Vista Home Premium) ev kullanımına yönelik özellikler içeriyor. Beşinci ürün Vista Ultimate ise tarihte bir ilk. Vista Ultimate, hem kurumsal hem de bireysel özellikleri kapsayan tek bir paket olarak satın alınabilecek.
Windows Vista’da gözümüze çarpan ilk özellik kullanıcıların kendilerini güvenli hissetmesini sağlamak. Dolayısıyla Kullanıcı Hesabı Kontrolü, Windows Defender, Kötü Amaçlı Yazılım Temizleme Aracı (MSRT), Windows Güvenlik Duvarı ve Windows Güncelleme bileşenlerinde yapılan iyileştirmeler hemen dikkati çekiyor. Ayrıca, Internet Explorer 7.0’ın korumalı modu da zararlı yazılımların yüklenmesini ya da diğer bilgisayarlara saldırı için kullanılabilecek hayati Windows hizmetlerinin zararlı faaliyetler gerçekleştirmesi olasılığını sınırlayarak, güvenliğe yardımcı oluyor.
Windows Vista’da dikkatimizi çeken ikinci özellik ise görsel zenginliği. Vista, ortak pencere öğelerini azaltmak yoluyla kullanıcının ekrandaki içeriğe nasıl erişeceğini düşünmektense çalıştığı içeriğe odaklanmasını sağlıyor. Masaüstü çok daha bilgilendirici, kolay anlaşılır ve yardımcı hale gelmiş. Ayrıca dosyaların içeriğini açmadan görebiliyor, uygulama ve dosyaları hızla bulabiliyor, açık pencereler arasında daha etkin gezinebiliyorsunuz.
Windows Vista’nın yanı sıra onu tamamlayan ürün olarak çıkan 2007 Office’de göz attık. 2007 Office’in geliştirilme sürecinde gönüllü müşterilerin geri bildirimlerine dayanan bir yöntem uygulandı. Bu bağlamda 1 milyardan fazla oturum izlendi. Test aşamasında dünyanın çeşitli yerlerinden kullanıcılar 3 milyondan fazla beta sürümünü indirerek, son derece değerli geri bildirim ve önerilerde bulundular. Dolayısıyla ortaya çıkan 2007 Office ürünü, tarihin en çok test edilen yazılımı oldu.
Dikkat çeken özellikleri ise yepyeni bir arayüze sahip olması ve gizli kalmış bir çok özelliği gözler önüne sermesi. Yeni arayüz alışkanlıkların devam etmesini sağlarken daha önce 7-8 tıklamada yapılan işlemleri 2-3 tıklamaya indiriyor. Ayrıca yeni düzenlemeler sayesinde, Office kullanıcılarının farkında olmadıkları birçok fonksiyonu da artık kullanabilecekler.
Bilişim uzmanları tarafından artık duraklama devrine girmeye başladığı söylenen Microsoft’un, gerçekten duraklama devrine girip girmediğini bu ürünlerin satış sonuçları kesin olarak belli edecektir.
(Bu yazının bir kısmı 4 Şubat 2007 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)