Güzel hareketler bunlar
Genellikle büyük ölçekli ve uluslararası firmaların yaptığı bazı etkinlikler sahip oldukları içerik ve rakamlarla insanı şaşırtıyorlar. Bu etkinliklerin maliyeti 20 milyon Euro’ları bulabiliyor. Sizlerinde tahmin edebileceği gibi bu büyüklükte bir etkinliği her yıl yapabilmek için en az 2 milyar Euro ciro ve 200 milyon Euro civarında da kâr ediyor olmanız gerekiyor.
Tabii ki bizim telaffuz ettiğimiz bu rakamlar idealize edilmiş rakamlar. Sizler daha makul rakamları da hesaplayabilirsiniz. İsterseniz büyük ölçekli tedarikçi ve dağıtıclarınızı hatta müşterilerinizi de düzenlediğiniz etkinliğe sponsor ederek maliyeti düşürebilirsiniz. Bu tamamen ticari bakış açısıyla ilgilidir.
Peki firmalar böyle etkinlikleri neden yaparlar hiç düşündünüz mü? Size basitçe cevap vereyim. Firmalar bu tür etkiniklerde tabiri caizse resmen bir taşla kuş katliamı yapıyorlar. Çünkü tedarikçilerini, iş yaptıkları ülkelerdeki dağıtıcılarını, onlara bağlı bayilerini ve müşterilerini biraraya toplayarak ağlarını daha da güçlendiriyorlar. Üstelik kendi marka algılarını güçlendirerek firma bağlılığını artırıyorlar. Her yıl belirledikleri etkinlik temalarıyla da hem tedarikçilerini hem de dağıtıcı ve firmalarını gelecek hedefleriyle ilgili olarak yönlendiriyorlar.
Firmalar bu tür etkinlikleri çeşitli isimlerle yapıyorlar. Kimisi forum diyor, kimisi konferans, kimisi de başka şeyler… Fakat nihai hedefleri hep aynı: Firma bağlılığını artırmak.
Bu tür etkinliklerin en dikkat çekicilerinden birini yapansa Japonya merkezli Fujitsu firması. Öncelikle size Fujitsu ile ilgili size bazı rakamları vermek istiyorum. Fujitsu’nun, dünya çapında 70 ülkede yaklaşık 170.000 çalışanı var. Merkezi Tokyo’da. 2011 yılı konsolide cirası 55 milyar doların üzerinde. Fujitsu her yıl bu tür bir etkinliği Almanya’da yapıyor. Yaptığı etkinliğe Fujitsu Forum ismini vermiş. Bu yıl yaptığı Fujitsu Forum 2013 isimli etkinliğe 11.000’in üzerinde katılımcı gelmiş. Etkinlik alanındaki Demo Merkezinin büyüklüğü 3500 metrekare. Etkinlikte konuşma yapan bilgi teknolojileri odaklı uzman ve stratejist sayısı 477. Etkinliğin süresi üç gün. Bu rakamlar doğal olarak Fujitsu Foruma bu alandaki Avrupa’nın en büyük etkinliği ünvanını kazandırıyor.
Demo Merkezine biraz değinmek istiyorum. Demo merkezi resmen bir fuar alanı gibi. Fujitsu’nun müşterilerine sunduğu tüm donanım ve hizmetler bu alanda sergileniyor. Orada anında detaylı bilgi alıyor ve bazı ürünleri deneyimleyebiliyorsunuz. Sorularınız cevapsız kalmıyor. Bu bağlamda çeşitli BT dertlerine çözüm arayan firma yetkililerini de orada görüyoruz.
Etkinlikle ilgili olarak Fujitsu Türkiye Genel Müdürü Halit Zaim şunları söyledi: “Etkinliğimiz, BT departmanlarında ve veri merkezlerindeki uzmanlar ile karar vericileri, proje yöneticilerini, BT mimarisini oluşturan uzmanlar ile kurumları hedefliyor. Etkinlik ayrıca BT şirketlerinden satış ve pazarlama uzmanlarına, kamu kurumlarından yetkililere, araştırma şirketlerinden BT danışmanlarına, gazetecilere ve fikir önderlerine ev sahipliği yapıyor. 2013 yılının ana teması “BT, iş dünyası ve toplumu yeniden şekillendirmek” olarak belirlenmiştir.”
Sonuç olarak şunları söyleyebiliriz. Bu ve buna benzer etkinlikler uluslararası şirket olmayı hedefleyen her firma için belli bir ölçekten sonra kaçınılmaz görünüyor. Yapmazsanız kaybedersiniz. Yaparsanız kazanacaklarınızı benim söylememe gerek yok. Gönlüm isterki ülkemizin teknoloji firmalarıda bu tür büyük etkinlikler yapsın. Gerçi iyi satış yapan bayilerini çdüllendirmek için Antalya veya Kıbrıs’a götürerek tatil yaptırıyorlar. Ödüllendirmeye bir şey dediğimiz yok. Fakat olay sadece tatil boyutuyla kalmamalı. Pazar paylarını topluca nasıl büyütürüz üzerine yoğunlaşılmalı. Güzel hareketler bunlar. Dolayısıyla bu tür büyük etkinliklere gücü yeten yerli firmalarımızdan da aynı hareketleri bekliyoruz.
(Bu yazının bir kısmı 10 Kasım 2013 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)