Dünyanın en değerli markası; Google
Millward Brown ile Financial Times’ın birlikte gerçekleştirdiği ve bu yıl ikincisi yapılan “Brandz Top 100 En Güçlü Markalar Sıralaması” isimli araştırmanın sonuçları açıklandı. Microsoft’un dünyanın en değerli markası olmadığını öğrenmek beni nasıl şaşırtmadıysa Google’ın bu unvanı aldığını öğrenmekte aynı ölçüde beni şaşırtmadı. Internet’e endeksli yaşam tarzının yaygınlaşması Google’ı zirveye taşırken, aynı zamanda teknoloji sektörünün de lider markası yaptı.
Son 15 yıldır teknoloji ile ilgili her konuda Microsoft ile yatıp kalkıyorduk. Gerek dünyada gerekse de ülkemizdeki uygulamaları ile bazen tepki çeken bazen de takdir gören Microsoft’un yerini yeni aktörlere bırakmasını zamanı geldi de geçiyor bile. Bu söylediklerimi Microsoft artık bitti diye algılamayın. Microsoft daha uzun yıllar teknoloji dünyasının as oyuncularından biri olmaya devam edecektir. Fakat bu araştırmanın sonucu uzmanların yaptığı Microsoft artık duraklama devrine girdi yorumunun gerçekliğini gösteren önemli kilometre taşarlından biridir. Önümüzdeki dönemde benzer sonuçlar artarak gelmeye devam edecektir. Sonuç olarak da Microsoft teknoloji dünyasında olması gereken gerçek yere oturacaktır.
Google ise son beş yıldır yoğun olarak gündemimizde. Yaptığı yatırımlara bakılırsa önümüzdeki beş yıl boyunca da gündemimizde olmaya devam edecek. Daha sonrasını ise daha sonraya bırakalım.
Bu marka değeri rakamları tüketici algısından hareketle hesaplanıyor. Araştırmada marka; iş performansı, ürün getirisi, konumlandırma netliği ve liderlik getirisinin bir kombinasyonu olarak tanımlanıyor. Öncelikle söz konusu bu markaların dünya üzerindeki 1 milyonu aşkın tüketici tarafından nasıl algılandığına yönelik anket çalışmaları yapılıyor. Çıkan sonuçlar Bloomberg ve Datamonitor’den alınan finansal verilerle birleştirilerek maddi olmayan gelirler ölçülüyor. Bunlara marka katkısı ile marka ivmesi de ilave edilerek bir sonuca varılıyor.
Bu sektördeki 20 marka değerlendirildiğinde ise “ses, veri ve video teknolojilerini birleştirme” eğilimine cevap verecek şekilde markalarını geliştiren teknoloji firmalarının marka değerlerini arttırdığı görülüyor. Apple (24,728 milyon USD) pazara sunduğu iPhone ile cep telefonu kategorisine atılarak, marka değeri yüzde 55 yükseltti. Bu durum Apple gibi güçlü markaların gelecek vaat eden yatırımlar yaparak gelir kaynaklarını arttırmasının mümkün olduğunu gösterdi.
Bizce artık eski kral öldü, yaşasın yeni kral!
BRANDZ Top 20 Teknoloji Markası
(Bu yazının bir kısmı 29 Nisan 2007 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)