Cep telefonu kullanımında dünya şampiyonuyuz!
Trafik kazalarında dünya şampiyonu olduğumuz söylemiyle geçti gençlik yıllarımız. Şimdilerde yeni bir şampiyonluk kategorimiz var. Cep telefonu kullanımında dünya şampiyonu olmuşuz. Bu bilgiyi Ericsson Consumer Lab’in araştırmasından öğreniyoruz.
Ericsson Consumer Lab, belli periyotlarla telekomünikasyon ürün ve hizmetlerinin tüketiciler tarafından nasıl kullanıldığı, davranış biçimleri, ihtiyaç ve eğilimlerini değerlendirerek, dünyadaki 1 milyar kişinin teknolojiyle ilişkisi hakkında bilgiler veriyor. İlk defa 2006’da Consumer Lab kapsamına giren Türkiye’ye yönelik araştırma ikinci kez yapıldı. Her yıl ilgi alanları, kullanım eğilimlerini yeniden keşfediliyor.
Araştırma, 1569 yaş arası farklı ekonomik, coğrafi, sosyolojik ve kültürel yapılardan gelen kişilerle, 50 dakikalık yüz yüze görüşme tekniğini kullanarak yapılıyor. 200’e yakın grafikle Türk tüketicisinin davranış ve eğilimleri, 25 ülkeyle karşılaştırmalı olarak inceleniyor. Sonuçları mümkün olduğunca yorumsuz olarak şöyle özetleyebiliriz:
Türkiye’de her üç kişiden biri numara taşınabilirliğinden, her beş kişiden biri de üçüncü nesilden haberdar. Yüzde 34’lük kesim mobil genişbant servislerini kullanmaya ilgi duyuyor. Üçüncü nesille beraber mobil genişbandın sadece cep telefonlarında değil bilgisayarlarda da kullanılabileceğini öğrenenlerin yüzde 56’sı, bundan sonra internet için sadece mobil genişbandı kullanacağını belirtiyor.
Türkiye’de “teknolojiden çekiniyorum” diyenlerin oranı sadece yüzde 8. Her 100 kişiden 54’ü, yanında anlayan biri olursa kendini güvende hissediyor ve temel alanlarda başarılı olabileceğine inanıyor.
2006 araştırmasıyla karşılaştırıldığında, dizüstü bilgisayara sahip olma oranı yüzde 8’den 22’ye; yüksek hızlı internet bağlantısı ise yüzde 19’dan 47’ye çıkmış. Uydu anteni (yüzde 74), DVD oynatıcı (yüzde 60) ve dijital kamera (yüzde 30) sahip olma yüzdeleri de yaklaşık olarak ikiye katlanmış durumda.
Telefon, radyo, televizyon yerine interneti kullanan ve “süper uzman” olarak nitelendirilen kesimin yüzde 71’i erkek. Yarısına yakını, 1524 yaş aralığındaki gençlerden oluşuyor. Çoğu bekar ve eğitim seviyeleri yüksek. Temel kullanıcı profilindekilerse genelde evli ve 24 yaşından büyük.
Araştırmaya katılanların yüzde 77’sinin hem ev hem de cep telefonu var. Yalnızca cep telefonu kullananların oranı yüzde 20. “Cep telefonunuzu en çok nerede kullanıyorsunuz” sorusunun cevabı yüzde 43’le ev. Bu oranda 2006’ya göre yüzde 3’lük bir düşüş var. “Evde de cep telefonu kullanırım” diyenlerin yüzde 75’i, sebep olarak cepten cebi aramayı gösteriyor. Diğer nedenler sırayla daha ucuz olması, alışkanlık, rehberin cep telefonunda kayıtlı olması ve mahremiyet…
Türkiye, SMS gönderme alanında yüzde 66’yla dünya lideri olmuştu. 2008’de bu oran yüzde 63’e geriledi. Ancak hala yüzde 56 olan dünya ortalamasının üzerinde.
Türkiye sesli aramada da dünya lideri. Her 100 kişiden 97’si günde en az bir kez cep telefonuyla konuşuyor. Ne diyelim, darısı başka alanlarda şampiyonluklara.
(Bu yazının bir kısmı 23 Kasım 2008 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)