İhtiyarlara ne oluyor?
Crenvo Danışmanlık tarafından yapılan bir araştırmanın sonuçları, oldukça ilginç sonuçlar taşıyor. Araştırmanın konusu, günümüzdeki en popüler sosyal ağlardan biri olan Facebook kullanıcıları üzerine. Facebook’un Türkiye’de 10 milyona yakın kullanıcısı var. Yani ülkemizdeki her 7 kişiden birinin Facebook’ta olduğunu söyleyebiliriz.
Araştırmanın sonuçlar arasında en çok dikkatimizi çekense ocak-şubat ayları arasında 41-65 yaş aralığında yüzde 1,61 olan üye sayısı artışının, şubat-mart ayları arasında yüzde 14,06 olmasıydı. Bu sonucu görünce “İhtiyarlarımıza ne oluyor” cümleleri gayri ihtiyari ağzımızdan döküldü. Araştırmayla ilgili dikkatimizi çeken bazı sonuçlar kısaca şöyle:
Genel kullanıcı popülasyonu içinde 31-40 ile 41-65 yaş aralığındaki kullanıcıların oranının artmış.
Facebook’ta 31-40 yaş arasındaki kullanıcı oranı yüzde 12,33 seviyesindeyken, bu rakam 41-65 yaş aralığında yüzde 4,33 olarak hesaplanıyor.
Bu oranlar şubat ayında 31-40 yaş aralığı için yüzde 10,73 ve 41-65 yaş aralığı için yüzde 3,72 seviyesindeymiş.
Ocak ile şubat ayı arasında 31-40 yaş aralığında yüzde 0,48 düşüş varken, bu durum şubat ile mart ayları arasında yüzde 13 büyümeye dönüşmüş…
Bu sonuçları nasıl yorumlamalıyım diye çok düşündüm. Fakat bu sonuçlarla ilgili muzip yorumları aklımdan uzaklaştıramayınca işin uzmanının yorumlarına kulak verdim. Araştırma sonuçlarıyla ilgili Crenvo Danışmanlık Genel Müdürü ve Baş Analisti Arda Kutsal şu yorumu yaptı:
“Facebook’a yetişkin kullanıcıların ilgisinin artması son derece dikkat çekici. İşin online pazarlama boyutunda yeni bir eğilim doğurabilir. Facebook, bugüne kadar özellikle pazarlama aktivitelerinde gençlere ulaşmak için değerlendirilen bir mecradı. Şimdi bu gelişme doğrultusunda farklı segmentlerin hedeflenmesi için kullanılabilir hale gelmiştir.
Özellikle belirtmekte fayda var, Facebook’un Türkiye’de söz konusu yaş aralığında gösterdiği üye sayısı artışı, global pazarlarda özellikle Amerika’da da aynı yönde. Bunu aslında gençlerin Facebook’tan gördükleri değeri belirli bir yaş üzerindeki kullanıcıların da görmeye başladığı şeklinde değerlendirebiliriz. Son dönemlerde yaptığımız piyasa araştırmaları da gösteriyor ki, özellikle emekli kesim hem eski arkadaşlarına ulaşmak hem de vakit geçirmek için Facebook’u tercih etmeye başladı.
Ülkemizdeki genişbant internet kullanımının tabana yayılmasıyla oluşan yeni kullanıcı potansiyeli de elbette bu gelişimi olumlu yönde etkiliyor. İnternet artık sadece genç ve orta yaştaki kullanıcılara ulaşılabilecek bir mecra değil. Facebook örneğinde de görebildiğimiz gibi çok daha üst yaş gruplarına da ulaşılabilecek bir araç haline geldi.” Sonuçlar diyor ki: Facebook’a yetişkin kullanıcıların ilgisi arttı! Ben diyorum ki: Yorum yok!
Avea “Her Yöne sınırsız” tarifesiyle ortalığı kasıp kavururken Turkcell’in zayıf kalan cevabı bizleri şaşırtmıştı. Çok geçmeden aklımızın diğer köşesindeki Vodafone da nihayet ses verdi…
Bu yılın başında CEO’luk görevine başlayan Serpil Timuray, basınla ilk kez bir araya geldi ve soruları cevapladı. En önemli sorulardan biri “Vodafone Türkiye’de kalacak mı, yoksa gidecek mi” şeklindeydi. Timuray’ın cevabı ise “Gidecek olsak niye bu kadar para verelim” şeklindeydi…
“Demek ki dedikoduymuş” diye düşündük. Timuray, diğer açıklamalarında ise bu yıl yatırım yapacaklarını ve 500 kişilik yeni istihdam oluşturacaklarını söylemişti. Fakat aradan daha iki gün geçmeden Anadolu Ajansı kaynaklı bir habere göre 260, diğer kaynaklara göre ise 600 kişi işten çıkarılıyordu…
Eee… Perhizdeysek niye lahana turşusu yiyoruz ki?
(Bu yazının bir kısmı 8 Mart 2009 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)