Şirket satın alma yoluyla eleman transferi
İhtiyacınız olan nitelikli işgücü başka bir şirkette çalışıyor. Bir türlü transfer edemiyorsunuz çünkü aynı zamanda çalıştığı o şirkette ortak. Üstelik o şirket kısmende olsa rakibiniz ve yaptıkları işle aslında tam da sizin ihtiyacınız olan bir eksiğinizi tamamlıyor. Böyle bir durumda ne yaparsınız?
En doğru cevap, gücünüz yetiyorsa satın alırsınız değil mi? Facebook’ta öyle yaptı. Twitter karşısında büyük bir güç olmak isteyen 716 milyon dolar değerindeki Facebook, FriendFeed adlı sosyal ağ sitesini 47,5 milyon dolara bünyesine kattı.
Aslında her şey bir söylentiyle başladı. Ancak 10 Ağustos gecesi bu söylenti bir gerçeğe dönüştü ve dünyanın en popüler sosyal paylaşım sitesi Facebook, gerçek zamanlı haberleşme ve paylaşım sitesi FriendFeed’i satın aldı.
FriendFeed, Google’ın eski çalışanlarından olan, Gmail ve Google Maps gibi ürünlerin geliştirilmesinde önemli roller oynamış Bret Taylor, Paul Buchheit, Jim Norris ve Sanjeev Singh adlı mGühendisler tarafından Ekim 2007′de kurulmuştu. Kullanıcıların listelerine ekledikler arkadaşlarının online olarak siber alemdeki faaliyetlerini izleyebildikleri, Facebook, Twitter, MySpace gibi ortamlarda neleri paylaştığını gerçek zamanlı olarak görebildikleri FriendFeed, son bir yılın en popüler paylaşım siteleri arasında gösteriliyordu.
Gerçi herkes, FriendFeed’in Google veya kendisinden daha popüler olan rakibi Twitter tarafından satın alınacağını tahmin ediyordu. Fakat, geçtiğimiz yıl 500 milyon dolar teklif vemesine rağmen Twitter’ı almayı başaramayan Facebook en akıllıca hareketi yaptı. Kendisi için en iyi ikinci seçenek olan FriendFeed’i bünyesine katarak hem Google hem de Twitter’a karşı konumunu güçlendirdi. Şöyle ki; FriendFeed’i satın almasıyla ‘gerçek zamanlı’ arama alanında önemli bir güç elde eden Facebook, böylece bu alanda lider olan Google için ciddi bir rakip haline gelecek.
Bu satın almadan sonra FriendFeed’in Kaliforniya Mountain View’daki merkezinde çalışan 12 kişi, Facebook’un komşu şehir Palo Alto’da bulunan ofisine taşınacak. FriendFeed’in dört kurucusu Taylor, Paul Buchheit, Jim Norris ve Sanjeev Singh, Facebook üretim ekiplerinde mühendislik ve ürün kipleri konularında üst düzey yönetici pozisyonlar üstlenecek. Aslında tüm opeasyonun bu dört kişi için olduğunu hatırlatmak istiyorum.
Satış anlaşmasına göre, FriendFeed, devirden sonra bağımsız olarak yayınını sürdürecek, ancak bir süre sonra Facebook ile birleştirilecek. Satıştan çok memnun olan FriendFeed kurucularından Bret Taylor, satışla ilgili olarak yaptığı açıklamada, “Facebook ile birkaç aydır konuşuyorduk, anlaşmamız ise 11 saat sürdü. Potansiyelimizi Facebook’un 250 milyon kullanıcısına yansıtmak için sabırsızlanıyoruz. Güzel ve keyifli günler göreceğiz” dedi. Facebook CEO’su Mark Zuckerberg ise bu anlaşmadan çok memnun olduklarını belirterek, FriendFeed’in basit ve zarif bir hizmet sunduğunu söyledi.
Peki ya bu milyon dolarlık anlaşma nasıl yapıldı dersiniz? Camlı plazalarda, kravatlı, takım elbiseli avukatların huzurunda değil. İnternetin alçakgönüllü yapısına uygun olarak, Kaliforniya’da bir evin arka bahçesinde, küçük bir piknik masasının üzerinde. Facebook’un kurucusu Mark Zuckerberg’in üzerinde siyah bir şort ve spor bir mont vardı. FriendFeed’i temsil eden Paul Buchheit, Bret Taylor ve Jim Norris de tişörtleri ve blucinleriyle anlaşmayı imzaladılar. Tabii günün anısına çekilen bu fotoğraf hemen FriendFeed’e gönderilerek paylaşıldı.
Bu tür şirket satın alma yoluyla eleman transferinin önümüzdeki dönemlerde bilişim sektöründe yoğun olarak yaşanmaya devam edeceğini unutmayın. Darısı diğer sektörlerin başına.
(Bu yazının bir kısmı 16 Ağustos 2009 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)
thank you