Cepteki savaşlar
Cep telefonları hayatımıza girip o kadar hızlı evrim geçirdiler ki artık vazgeçilmezimiz oldular. Dünya üzerinde yaşayan birçok insan için cep telefonu öncelikli iletişim aracı konumunda. Zaman içinde geçirdikleri evrim ile artık sadece ses iletişimini sağlamakla kalmıyorlar. Birçok insan akıllı telefonlar dediğimiz cihazlarla sürekli internete de bağlanır hale geldi.
Nitekim akıllı telefon pazarında sadece Apple geçtiğimiz yıl 34 milyon iPhone sattı. Bu yılın Haziran ayında piyasaya çıkan yeni iPhone, son raporlara göre 3 milyonu geçmiş. Apple bu yılın sonuna kadar 24 milyon iPhone üretmeyi hedefliyor. Diğer taraftan bu yıl hizmete soktuğu iAd. hizmeti ile reklam verenlerin tek noktadan iPhone kullanıcılarına ulaşmalarını sağlıyor. Bir bakıma Google’ın zaten yaptığı işi yapıyor.
Bu pazarın bir diğer oyuncusu Google ise iPhonu bile kıskandıracak bir hızla büyüyor. Her gün 160 bin yeni Android cihaz kullanıma giriyor. Bu şu anlama geliyor. Android kullanan cihazların sayısı her yıl 58,4 milyon büyüyor.
Google bu pazarda daha çok büyümek istiyor. Çünkü Android ile çalışan bu cihazların her biri aynı zamanda Google için birer reklam platformu. Google’ın toplam gelirlerinin yüzde 96’sını reklamların oluşturduğunu söylersek sanırım konuyu daha bir anlaşılır hale getirebiliriz. Google bu cihazlarda hedefini kullanıcı başına 10 dolar koymuş ve 1 milyar kullanıcıya ulaşmayı hedefliyor. Yani Android’ler üzerinden yılda 10 milyar dolarlık bir gelir hedefi var.
Bunlar olurken Nokia, Blackberry ve Microsoft sadece seyrediyor. Zaman zaman biz de bir şeyler yapalım dedikleri olsa da bugüne kadar maalesef elle tutulur ciddi bir şey ortaya koyamadılar. Bunun sebebi de yeni nesil cep telefonlarını doğru tahlil edip konumlandıramamaları. Bu telefonları alan kullanıcıların asıl amacı konuşmak veya mesaj atmak değil. Asıl amaçları, bir yerlere erişmek, bir şeyleri indirmek ve diğer insanlarla paylaşmak.
Diğer taraftan bu pazarda asıl fırtına ise önümüzdeki aylarda kopacak. News Corp.’un sahibi Rupert Murdoch içeriği ücretli hale getirmek için bir süredir işbirliği yaptığı Apple ile yolları ayırdı. Murdoch kendi tablet ve platformunu üretmeye karar verdi. Elindeki medya gücünün ona verdiği içerik zenginliğini de düşünürseniz, cihazları pazara sunduğunda iyi bir pay edinebileceğini öngörmek hayalcilik olmaz.
Artık görüne o ki bu akıllı cihazlar pazarında donanım önemini yitirmiş görünüyor. Önemli olan içerik. Kim kendi platformunu daha çok insana ulaştırıp istediği içeriği sağlarsa geleceğin imparatoru o olacak.
(Bu yazının bir kısmı 18 Ağustos 2010 tarihli Star Kıbrıs gazetesinde yayınlanmıştır.)