Daha çok aydınlık
2000 yılının ortalarına doğru 1999 yılında yapılan her türlü tüketimin kesin rakamları bırer bırer açıklanacak. Bilişim sektörününde 1999 yılı rakamları netleşmiş olacak. Peki sizce 1999’da kaç bilgisayar satılmış olacak? Bilişim sektörünün parasal büyüklüğü kaç milyar dolar olacak? İnsanımızın yüzde kaçı bilişim okur-yazarları safına katılacak? Bu soruları daha da çoğaltabiliriz. Fakat benim tahminlerimi soracak olursanız (sormasanız da söyleyeceğim) rakamsal tahminler veremeyeceğim ama hepimizi şaşırtacak sıçramalar yaşanacağını belirteceğim.
Bu şaşırtıcı sıçramaların cevabında tek bir sebep var: “Internet”. Herkesin bildiği gibi bu yıl içinde ISS kaynaklı çok büyük kampanyalar yapıldı. İlk önce Vestelnet böyle bir kampanya yaptı. Edindiğimiz bilgilere göre 120.000 bilgisayar satışı yapıldı. Bu rakam bilgisayar sektöründeki toplamın yüzde 25’ine eşit.
Bu kampanyanın ardından diğer ISS’ler boş duramazlardı tabii ki Turkport’u, Koçnet’i, İhlasnet’i birbiri ardına benzer kampanyalar yaptılar. İşin ilginç tarafı hepsinin yetkilileri de hedefledikleri rakamlara çok kısa sürede ulaştıklarını ve artırıma gitmeyi planladıklarını söylüyorlar. Şayet söylenenlerin hepsi doğruysa önümüzdeki yıl açıklanacak rakamlarda satılan bilgisayarların adet olarak miktarı bir öncekinin iki katına çıkacak. Biz biraz kötümser düşünelim ve içine hata paylarınıda ekleyerek kampanya düzenleyen firmaların söyledikleri rakamların yarısını gerçekleştirdiklerini düşüneleim. O durumda bile yüzde 50’lik bir büyüme ortaya çıkıyor.
Ekonominin kötü gittiğinin söylendiği böyle bir yılda yüzde 50 lik bir büyümeye ne denir? Tabii ki muhteşem denir. Bu büyümenin altındaki sebep ise yukarıda dediğim gibi: “Internet”. Çünkü bu kampanyalar ISS’ler tarafından uzun süreli yani garantili abone tabir edilen müşteri sayılarını artırmak için yapıldı. Ön plana hep çıkarılan üç yıllık Internet erişimi idi. Verilecek olan paranın düşük olması bir bakıma tüketiciye cazip gelmişti. Çünkü bu para Internet erişiminin aidatı ise bilgisayar bedavaya geliyordu. Yok eğer bilgisayarın parasıysa Internet erişimi bedavaya geliyordu. Beyaz eşya kampanyalarından zaten antremanlı olan tüketici böyle bir şeye balıklama atlamıştı.
Fenada olmadı hani. Yıllardır bu yıl patlayacak yok önümüzdeki yıl patlayacak denilen bilişim sektörü 1999’da harbiden patlayacak. Peki bu işin arkası nasıl gelecek? Onu da önümüzdeki sayıda anlatalım.
(Bu yazı 22 Kasım 1999 tarihinde yazılmış ve bir kısmı bu tarihi takip eden ilk Pazartesi günü dağıtılan Computerworld dergisinde Editörden köşesinde yayınlanmıştır.)