Dört kişiden biri internetten alıyor
İnternetten alışveriş konusunda güvenlik konusunu bahane ederek temkinli davranan bir milletiz. Fakat eğilim son dönemlerde bu yavaş yavaş kırılıyor. MasterCard tarafından düzenli aralıklarla yapılan MasterIndex araştırmasına göre internetten alışveriş yapanların oranı yüzde 28 oldu. Bu sonuç gösteriyor ki ülkemiz insanı üstündeki e-ticaret tutukluğunu yavaş da olsa atıyor.
MasterCard tarafından Türkiye’nin kentsel nüfusunu temsil eden 11 il merkezinde, 1000 kişi üzerinde yapılan MasterIndex Araştırmasına göre, son bir yılda internet üzerinden alışveriş yapanların oranı yüzde 28. Araştırma katılımcılarından yüzde 7’si internet üzerinden yılda 2-3 kere, yüzde 4’ü yılda 4-6 kere, yüzde 3’ü ayda bir yine yüzde 3’ü iki haftada bir alışveriş yaptığını belirtiyor.
Araştırma sonuçları incelendiğinde son bir yıl içerisinde internet üzerinden en fazla alışveriş yapılan bölgeler yüzde 32 ile Marmara ve Akdeniz olurken, 20-29 yaş grubunun yarısının son bir yıl içerisinde internet üzerinden alışveriş yaptığı görülüyor.
Araştırmaya katılanlarak internet üzerinden alışveriş yaptığını ifade edenlere niçin interneti tercih ettikleri sorulduğundaysa verilen yanıtların yüzde 58’i kolay olduğu için, yüzde 42’si hızlı olduğu için, yüzde 38’i ise fiyat avantajı bulunduğu için oldu. Internet üzerinden yapılan alışverişlerde daha çok seçenek bulunması ve erişim kolaylığı ise diğer tercih nedenleri arasında.
MasterIndex katılımcılarına kredi kartı ile internetten en fazla ne aldıkları sorulduğunda gelen yanıtlar sırasıyla uçak bileti / tur / seyahat rezervasyonu (yüzde 45), elektronik eşya (yüzde 26), sosyal aktivite bileti (yüzde 7), kozmetik / kişisel bakım ürünü (yüzde 6), yemek siparişi (yüzde 4), kitap / DVD alımı (yüzde 4) oldu.
Tüm sonuçlar bir tarafa asıl şimdi söyleyeceğim sonuç beni çok düşündürdü. Sonuçlar bölge kırılımlarına göre incelendiğinde İç Anadolu ve Güney Doğu Anadolu’da internetten sosyal aktivite bileti satın alımının diğer bölgelere oranla çok daha fazla olduğu görülüyor. Ne dersiniz? Bunu nasıl yorumlarsınız? Ben bu sonucu ilk okuduğumda dudaklarımdan “Nasıl yani!” cümlesinin döküldüğünü hatırlıyorum.
Internet üzerinden gerçekleştirilen işlemlerin daha güvenli hale getirilmesi amacıyla, geçtiğimiz aylarda uygulamaya konan güvenlik şifreli işlem bilinci kredi kartlarını internet üzerinden kullanan tüketiciler arasında gittikçe yaygınlaşıyor. MasterIndex katılımcılarının yüzde 50’si internet alışverişlerinde güvenlik şifreli işlem yapılabileceğini biliyor, yüzde 62’si ise bu yöntemin daha güvenli olduğunu düşünüyor.
Tüm bu sonuçlar teknoloji kullanımın geleceği hakkında beni daha çok ümitlendiriyor. Nitekim bundan birkaç yıl önce medyada çıkan, internetten alışveriş yapanların çalınan kart numaraların hikayeleri, insanımızı bu konuya mesafeli davranmaya itmişti. Bazı şeylerin kırılmaya başladığını görmek gelecek adına umutlandırıyor beni.
(Bu yazının bir kısmı 11 Temmuz 2010 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)