İletişim ve Medya İlişkileri Yönetiminde Mesleki İlkeler kabul edildi
Rehber niteliğinde hazırlanan ilkeler, 28 Temmuz 2016 Perşembe günü, tarafların katılımıyla gerçekleştirilen bir imza töreniyle taahhüt niteliği kazandı.
İmzacı taraflar, gerek bu ilkelerin yaygınlaştırılması, gerek mükemmelleştirilmesi gerekse uygulamanın izlenmesi konusunda işbirliği yapma konusunda da fikir birliğine vardı. Kurum ve şirketlerin üst yönetim ve kurumsal iletişim yöneticileri, iletişim danışmanlığı şirketleriile medya mensuplarının dâhil olduğu meslek örgütlerinin hayata geçirdiği iş birliği modeli, pek çok açıdan örnek oluşturuyor.
İmzacı tarafların, ekte sunulan ‘İletişim ve Medya İlişkileri Yönetiminde Mesleki İlkeler’in kabulüne ilişkin yaptıkları değerlendirmeler şöyle:
Bilişim Muhabirleri Derneği Başkanı Musa Savaş:“Gerekli ve yapılması kaçınılmaz olan bir şeyin yapılmamasındansa geç de olsa yapılmasının doğru olduğunu düşünüyoruz. Böyle bir çalışmanın içinde yer almaktan dolayı çok mutluyuz. Bilişim Muhabirleri Derneği olarak İletişim ve Medya İlişkileri Kılavuzunun gerek pratiğe dökülmesine gerekse de zaman içinde geliştirilmesine har zaman destek olacağız.”
Ekonomi Gazetecileri Derneği Başkanı Celal Toprak:“İletişim ve medya sektörü arasında ilişkileri etik, hukuki, doğru ve sağlıklı yürütmek amacıyla başlattığımız çalışmanın iletişim sektöründe uzun dönemdir tartışılan sorunlara önemli katkı sağlamasını diliyoruz. Diğer medya ve iletişim örgütlerinin de katılımıyla deklarasyonun yaygınlaşmasını temenni ediyoruz.”
İletişim Danışmanlığı Şirketleri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Işıl Arıdağ:“İletişim sektöründe rolü olan tüm meslek örgütlerinin gelişmeye yönelik olarak, güç birliği içinde, tek çatı altında buluşmasına büyük önem veriyoruz. Sağlıklı ve güvenli bir ortam sağlayan işbirliği platformların sektörümüzü geleceğegüvenle taşıyacağına inanıyoruz. Bu meslek ilkelerinin oluşturulması aşamasında ilgili herkesin karşılıklı anlayış ve işbirliği içinde hareket etmesi, içeriğin kendisi kadar anlamlı ve değerliydi. Örnek bir ‘iş modeli’ hedefi ile çıkılan bu yolculuğun kendisi de örnek bir ‘işbirliği modeli” oldu. İletişim ve Medya İlişkileri Yönetimi’ konusunda gerçekleştirdiğimiz bu muhteşem işbirliğinin yeni, ancak çok etkili bir başlangıç olduğuna inanıyoruz.”
Kurumsal İletişimciler Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Bengi Vargül Şen:“Meslek standartlarının yükseltilmesine öncülük etmeyi kuruluşunda misyon edinen Kurumsal İletişimciler Derneği’nin Başkanı olarak, İletişim ve Medya İlişkileri Yönetimi-Mesleki İlkeler Kılavuzu’nun imza törenine tanıklık etmekten çok mutluyuz.Bugünden sonra kılavuzda yer alan ilkelere sahip çıkma, onların sorumluluğunu taşıma ve uygulanması için önemli çabalar sarf etme görevi, tüm sektör paydaşlarına düşüyor. Bunu başarabildiğimiz takdirde, deneyimlerimiz, bilgi ve birikimlerimiz mesleki standartlara dönüşerek ve iş yapış şeklimizle fark yaratmaya ve kurumlarımıza değer katmaya devam edeceğiz.”
Reklamverenler Derneği – RVD Başkanı Ahmet Pura:“Dünya kan kaybediyor, sektörlerde rekabet değil savaş var… Bunlar hep uzun vade için olumsuzluk sinyalleri… Toparlanmayı, öncelikle doğru iş modelleri ve etik değerlere uyum sağlayacak. Yumruk sıkışırsak el sıkışamayız diyoruz. Uyumu, barışı ve doğruları bulmak adına uzlaşı esastır diyoruz. İşte bu beraberlik önemli bir şans! Kabul edilen meslek ilkelerinin uygulanması hem sektöre ve hem de topluma örnek olacaktır.”
TOBB Medya ve İletişim Meclisi Başkanı Hakan Güldağ:“Medya işiyle uğraşanlar imtiyazlıdır. Gazetecilik imtiyazlı bir meslektir. Bunun tek nedeni ise bireyin ve toplumun haber alma hakkıdır. Kendi yaşamımızdan başlayarak bizi ilgilendiren pek çok konuda özgür, dolayısıyla doğru karar alabilmek için, etrafımızda ne olup bittiğini doğru bilmemiz gerekir. Çeşitli kanallarıyla medyanın imtiyazı da bireyin ve toplumun bu ihtiyacının karşılanmasından kaynaklanır. Mesleğimizde her şey bundan sonra gelir ve başka hiçbir imtiyaz aranmaz. İletişim ve Medya İlişkileri Yönetiminde Mesleki İlkeler, ortaya çıkan ihtiyaç üzerine, çeşitli boyutlarıyla bu durumu yeniden hatırlatıyor. Şimdi bize düşen görev, altına imza koyduğumuz taahhütlere uymak ve yaygınlaştırmak…”
Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Başkan Vekili Vahap Munyar: “Gazetecilerin en geniş yol haritası olan TGC’nin önderliğinde hazırlanan Türkiye Gazeteciler Hak ve Sorumluluk Bildirgesi’nin de temel esas alındığı bu metin son derece önemli. Gazeteci, basın özgürlüğünü, halkın doğru haber alma, bilgi edinme hakkı adına dürüst biçimde kullanır. Bu amaçla her türlü sansür ve oto sansürle mücadele etmeli, halkı da bu yönde bilgilendirmelidir. Gazetecinin halka karşı sorumluluğu, başta işverenine ve kamu otoritelerine karşı olmak üzere, öteki tüm sorumluluklardan önce gelir. Bilgi ve haber ile özgür düşünce, herhangi bir ticari mal ve hizmetten farklı olarak toplumsal bir nitelik taşır. Gazeteci, ilettiği haber ve bilginin sorumluluğunu üstlenir ve paylaşır. Gazetecinin özgürlüğünün içeriğini ve sınırlarını, öncelikle sorumlulukları ile meslek ilkeleri belirler. Buna uygun gazetecilik yapılmasının sağlanmasında tüm meslek örgütlerine büyük rol düşüyor. Ancak bu şekilde mesleğimizin standartlarını yükseltebiliriz.”
Türkiye Halkla İlişkiler Derneği – TÜHİD Başkanı Gonca Karakaş:“İletişim ve Medya sektörü profesyonellerinin ortak iş birliği süreçlerini ve çalışma disiplinlerini, sektör örgütleri olarak bir kez daha kayıt altına almamızı çok önemsiyoruz. Hem iletişim hem medya sektörünün gelecek nesillerine mesleğimizi daha iyi tarif edebilmek, gelişen sistemleri kalite kavramı ile birleştirerek taşımak hepimizin görevi. Bu oluşturduğumuz sistemi, uygulamada takip edebilmek ve geliştirmek de aynı şekilde görevimiz. Sektörümüze hayırlı olmasını dileriz.”
İletişim ve Medya İlişkileri Yönetiminde Mesleki İlkeler
Bilişim Muhabirleri Derneği – BMD hakkında: Bilişim Muhabirleri Derneği (BMD), Türkiye’de Bilgi Teknolojileri alanında görev yapan basın mensuplarının 20 Şubat 1998 tarihinde kurdukları 142 üyeli bir dernektir. Üyeleri arasında gazete, dergi, haber ajansları, radyo, televizyon ve haber portallarının çalışanları bulunan derneğin amacı, “Türkiye’nin bilgi toplumuna dönüşmesi sürecine katkıda bulunmak” olarak belirlenmiştir.
Ekonomi Gazetecileri Derneği– EGD hakkında: Ekonomi Gazetecileri Derneği (EGD) Türkiye genelinde muhabirinden köşe yazarına, editörden serbest çalışanına bütün meslektaşları bünyesinde toplayan ekonomi alanında en fazla gazeteci üye sayısına sahip meslek örgütüdür. EGD’nin yaklaşık 800 üyesi bulunmaktadır. EGD, üye profilinin gücü, düzenlediği etkinlikler ve nitelikleriyle Türkiye’nin en etkili STK’larından biridir.
İletişim Danışmanlığı Şirketleri Derneği – İDA hakkında: İletişim Danışmanlığı sektörünün önde gelen 27 şirketini temsil eden İletişim Danışmanlığı Şirketleri Derneği-İDA, 2004 yılında sektörü geliştirmek amacıyla kurulmuştur. Beş kıtada 32 ülkeden 2.500’ü aşkın halkla ilişkiler şirketinin üye olduğu Uluslararası İletişim Danışmanlığı Birliği – ICCO’nun Türkiye temsilcisidir. Derneğin başlıca amacı; sektörü geliştirmek, genişletmek ve itibarını artırmak; üyelerinin, mesleğin ve piyasanın sorunları karşısında dayanışmalarını ve rekabet ortamını zedelemeden ortak hareket etmelerini sağlamak; sektörde haksız rekabete, kayıt dışı faaliyete ve etik dışı davranışlara karşı bilinç yaratmaktır.
Kurumsal İletişimciler Derneği – KİD hakkında: Türkiye ekonomisine yön veren önemli kurumlarda çalışan Kurumsal İletişimcilerinin inisiyatifiyle 2009 yılında kurulan Kurumsal İletişimciler Derneği, kurumsal iletişim mesleğinin bilinirliğini ve itibarını artırmak, meslek standartlarının yükseltilmesine liderlik etmek, üyeler arası bilgi alışverişinde bulunmak, diyaloğu güçlendirmek ve genç iletişimcilere eğitim olanakları sağlamak amacıyla gerçekleştirdiği faaliyet ve çalışmalarla kurumsal iletişim sektörünün gelişimine katkıda bulunmaktadır. 75 üyesi bulunan Kurumsalİletişimciler Derneği üye kurumlarının %60’a yakını sektöründe ilk 10 arasında yeralıyor.
Reklamverenler Derneği – RVD hakkında: Reklamverenler Derneği’nin misyonu Türkiye’de reklamın önemini, etkinliğini, verimliliğini, bilincini anlatmak ve artırmak, reklamla ilgili tüm süreçlerde reklamverenlerin haklarını korumaktır. Reklamverenler Derneği, reklamveren – medya – reklam ajansı üçgeninde işleyişi yenileyerek güçlendirmenin yanı sıra, 20. yılında kavuştuğu yeni yapısıyla reklam sektöründeki problemlere yepyeni çözümler getirerek gerekli değişimleri başlatma; sistemlerin ve süreçlerin sağlıklı ilerlemesi için etkili adımlar atma amacındadır. Reklamverenler Derneği, reklam sektörünün sağlıklı işleyişi ve gelişimi için öncülük etmek amacıyla markalaşma ve pazarda yaşanan problemlere odaklanmayı; sektörün ileri gelenlerini bir araya getirerek sorunları çözüme ulaştırmayı ve reklamverenlerisektörel gelişmelerden haberdar etmeyi hedeflemektedir. Reklamverenler Derneği, Türkiye’de reklam pazarının her geçen gün büyüdüğü, rekabet ortamının giderek geliştiği ve markalaşma sürecinin yeni bir ivme kazandığı bir dönemde, gerçekleştirdiği tüm etkinliklerde ve etkili olduğu tüm alanlarda sektörün yapısına uygun olarak, diğer sivil toplum kuruluşlarıyla birlikte hareket eder.
TOBB Medya ve İletişim Meclisi hakkında: Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, odalar ve borsalar arasındaki birlik ve dayanışmayı temin etmek, mesleğin genel menfaatlere uygun olarak gelişmesini sağlamak, oda ve borsa mensuplarının meslekî faaliyetlerini kolaylaştırmak, bunların birbirleriyle ve halk ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hâkim kılmak üzere, meslek disiplinini ve ahlâkını korumak, ülkenin kalkınması, ekonominin gelişmesi için gerekli çalışmaları yapmak ve bu Kanunda belirtilen hizmetleri yerine getirmek amacıyla kurulan, tüzel kişiliğe sahip, kamu kurumu niteliğinde meslek üst kuruluşudur.
Türkiye Gazeteciler Cemiyeti – TGC hakkında: Türkiye Gazeteciler Cemiyeti ülkenin tek partili yönetimden çok partili demokratik bir rejime geçme sancılarının başladığı 1946 yılının 10 Haziran günü kurulmuştur. 81 ilden3 bin 872 üyesiyle Türkiye’nin en büyük gazetecilik meslek örgütüdür. Gazete, dergi, radyo, televizyon gibi yazılı, işitsel, görsel ve elektronik iletişim ve internet alanlarını kapsayan gazetecilik mesleğini; mesleğin geleneklerini, ahlak ilkelerini korumak; Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi’nin herkes tarafından benimsenmesini, geliştirilmesini, korunmasını, toplumda yaygınlaşmasını sağlamak, herkesin bilgi edinme, halkın doğru haber alma ve gerçekleri öğrenme hakkını, iletişim, düşünce açıklama, eleştiri ve yorum hakkı ile ifade ve basın özgürlüğünü savunmak; gazetecileri meslekleri içinde maddi ve manevi yönleriyle geliştirmek, ilerletmek, korumak ve yüceltmek amacıyla kurulmuştur. Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi ile gazetecilerin yol haritasını belirlemiştir. Yerel Medya Eğitim Seminerleri ile bugüne kadar 8 bin gazeteciye meslek içi eğitim vermiştir. Her yıl düzenlediği Türkiye Gazeteciler Başarı Ödülleri, Sedat Simavi Ödülleri, Basın Özgürlüğü Ödülleri, Burhan Felek Basın Hizmet Ödülleri ve Yerel Medya Ödülleri ile gazetecileri ödüllendirmektedir.
Türkiye Halkla İlişkiler Derneği – TÜHİD hakkında: Türkiye Halkla İlişkiler Derneği-TÜHİD, 1972 yılında kurulmuş, iletişim sektörünün en eski örgütüdür. TÜHİD, Türkiye’deki halkla ilişkiler uzmanlarını bir çatı altında toplayarak, mesleki dayanışmayı sağlamak, mesleğin tanınması, yerleşmesi ve gelişmesi yolunda çalışmalar yapmak, genç iletişimcilerin sektöre uyumunu sağlayıcı sistemlere katkı vermek, iletişim fakültelerinin eğitim sistemi ile sektörel uyumuna katkı sağlamak amacıyla faaliyet göstermektedir. TÜHİD’in ayrıca bu yıl on beşincisini düzenlediği Altın Pusula Türkiye Halkla İlişkiler Ödülleri de iş dünyasında ve sektörde ilk ve tek olma özelliğini taşımaktadır. TÜHİD, TOBB Türkiye Medya ve İletişim Meclisi kurulmasına öncülük etmiştir. KALDER-Türkiye Kalite Derneği ve Global Alliance üyesidir. BM Global Compact Küresel İlkeler Sözleşmesini 2008 tarihinde imzalamıştır.