İletişimin geleceği

27 Mayıs 2014 0 Yazar: Musa Savaş

Cep telefonlarının hayatımıza getirdiği en büyük kolaylık sürekli iletişim halinde olabilmemizi sağlamasıdır. Artık evden çıktıktan sonra cüzdanımızı bile unutsak eve dönmüyoruz fakat cep telefonumuzu unutmuşsak mutlaka dönüp alıyoruz.  Bu durum sık sık dile getirdiğimiz yeni normallerimizden sadece birisi.

Cep telefonları ile hayatımıza giren bir diğer iletişim kolaylığı ise mesajlaşma. Bu durum önce kısa mesaj servisi (SMS) adıyla başladı. Bu servis üzerinden yazarak iletişim halinde olmamız sağlandı. Bir sonraki safhada ise kısa mesaj üzerinden küçük resim ve videoda gönderebilir olduk. Servisin adı güncellendi multimedya servisi (MMS) oldu.

Derken cep telefonlarından internet teknolojisinin kullanılabilir olmasıyla ortaya bambaşka bir durum çıktı. Bilişimci ağzıyla Cep 2.0 teknolojisi yani akıllı telefonlar hem internetin hem de kullanıcıların yeni normallerini bir kez daha değiştirdiler. Cep telefonu teknolojik alt yapısının getirdiği internet erişimi birçok cihazla iletişimi gündeme getirdi ve yakınsama kavramı gündemimizden çıkmaz oldu.

Akilli-telefon-sahipligi-ve-mobil-internet

Ülkemizde akıllı telefon sahipliği hızla artıyor. Geçtiğimiz yıl ülkemizde 17 milyon akıllı telefon kullanıcısı olduğu saptanmış. Bu 17 milyonun 12 milyonu cepten internet kullanıyor. Yani 5 milyon kişi cep telefonunu akılı olsa geleneksel bir şekilde kullanıyor. İlginç olansa cepten internet kullananların 7 milyonu MIM (Mobile Instant Messenger) yani anlık mesajlaşma uygulamaları kullanıyor. Bu ne demek? Bu SMS’in sonu demek. Yani internet erişimi üzerinden anlık mesaj programları kullanıyor dolayısıyla SMS atmıyorlar veya daha az atıyorlar demek.

Nitekim ülkemizdeki SMS kullanım oranlarına baktığımızda da bu durum açıkca görülüyor. BTK verilerine baktığımızda ilginç bir sonuçla karşılaşıyoruz. Yıllık bazda sanki SMS kullanım oranı azalan oranlarda artıyor görünüyor. Fakat çeyrekler itibariyle verilere baktığımızda ortaya çıkan sonuç oldukça ilginç. Ülkemizde SMS kullanımı 2012 yılının dördüncü çeyreğinde zirveyi görmüş ve yönü aşağı dönmüştür. Nitekim 2013 yılının çeyreklerine bakıldığında bu durum açıkca görülmektedir. Dolayısıyla 2014 yılında ülkemizde SMS kullanımının çok hızlı bir düşüşe uğrayacağını söylemek kâhinlik olmaz. Rakamlar ortada.

Turkiye-SMS-Trafigi

SMS’in bir bakıma sonunu getiren bu programlar hangileri derseniz ülkemizde en yaygın olan WhatsApp. Diğer en yaygın programlar Facebook Messenger, Line, WeChat, Viber ve TicToc.
Bunlar içinde ben TicToc’ı ayrı bir yere koyuyorum. İzninizle pozitif ayrımcılık yapıyorum ve bunun sebebini de sizlerle paylaşacağım.

TicToc bir Güney Kore markası. Ülkesinde açık ara lider. Ülkesi dışında ilk yatırım yaptığı yer ise Türkiye. Yani diğerleri gibi davranmıyor. Ülkemize geldi. Ofis açtı. Yönetimini belirledi ve çalışmalarına başladı. Yani bir sıkıntınız olduğunda muhatabınız var. Diğer markaların hangilerinin ülkemizde ofisi var. Ben bilmiyorum. Bilen varsa söylesin.

Pozitif ayrımcılığı neden yaptığımı anladınız. Ülkemize yatırım yapıyorlar. Bize bazı markaların yaptığı gibi sömürge misali davranmıyorlar. Şimdi bu sözlerimden olmadık anlamlar çıkarmayın. Ben internette her türlü sansüre karşıyım. Fakat herkesin de haddini bilmesi gerektiğine inanıyorum.

(Bu yazının bir kısmı 13 Nisan 2014 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)