İnternet reklamları Avrupa’da 30,7 Milyar Euro’ya ulaştı
İnternet reklamları tüm dünyada olduğu gibi Avrupa’da da yükselişini sürdürüyor. IAB Avrupa’nın açıkladığı AdEx Benchmark araştırması sonuçlarına göre Avrupa’da dijital reklam harcamaları 2014’te yüzde 11,6 büyüyerek 30,7 milyar Euro’ya ulaştı.
Araştırmanın en ilginç sonucu ise, online reklam harcamalarının Avrupa’da üst üste beşinci yılda da çift haneli büyümesini sürdürmesi. Çalışma kapsamındaki yirmi ülkede de benzer şekilde çift haneli büyüme var. Mobil ve video reklam harcamaları yükselmeye devam ederken, display ve arama
motoru reklam harcamaları hâlâ önemli bir bölümü oluşturuyor.
Araştırma sonuçlarına göre Avrupa dijital reklam harcamaları büyüme ortalamasının 9,2 puan üzerinde olan Türkiye, 2014 yılında Slovenya, İrlanda ve Beyaz Rusya’nın ardından yüzde 20,8’le en hızlı büyüyen dördüncü ülke oldu. Türkiye, büyümenin lokomotifi olarak görülebilecek display artışı sıralamasında yüzde 29,4’le İrlanda ve Slovenya’nın ardından en hızlı büyüyen üçüncü ülke konumuna ulaştı.
IAB Avrupa CEO’su Townsend Feehan, “IAB Avrupa AdEx Benchmark rakamları dijital reklamcılığın Avrupa’nın ekonomisinin büyümesine sağladığı katkıyı gösteriyor. Dijital reklamcılık, Avrupa reklam sektörünün dünyayla rekabet edebilmesi açısından büyük önem taşıyor.” dedi.
IAB Avrupa AdEx Benchmark Araştırması, online reklam pazarını 3 ana gruba ayırıyor: Display, Arama Motoru ve İlan Sayfaları. Display reklam harcamaları geçtiğimiz yıl 2013’e göre yüzde 15,2 büyüyerek diğer kategorilerden daha iyi bir performans gösterdi ve 2014’ü 10,9 milyar Euro ile tamamladı.
Arama motoru reklam harcamaları yüzde 10,8 büyümeyle 14,7 milyar Euro’ya ulaştı. Bu rakamla hala en büyük online reklam formatı olmaya devam etse de, büyüme hızında son 3 senede bir yavaşlama kaydedildi.
Türkiye’de ilan harcamaları Avrupa ortalamasının 0,7 puan üzerinde artarak yüzde 6,5’lik bir büyüme kaydetti. Video yatırımlarında ise yüzde 48,1’le Avrupa ortalamasının üzerinde büyümesini sürdürdü. Videonun toplam display içindeki payı, Türkiye’nin önünde potansiyel bulunduğunu ortaya koydu.
IHS’de Uzman Analist olan ve bu araştırmanın çalışanlarından Eleni Marouli, konu ile ilgili, “Dijital reklam sektöründe son beş yıldır devam eden çift haneli büyüme, online reklam pazarının sürekli gelişimini işaret ediyor. Mobil ve video, 2014’teki büyümenin arkasındaki itici güç olarak karşımıza çıkıyor. Mobil ve videodaki bu büyüme, sadece tüketici alışkanlıklarındaki değişime verilen tepki olarak algılanmamalıdır; bu durum reklamverenin ihtiyaçlarının karşılamak için online reklam sektöründe yapılan yatırımların ve yenilikçiliğin bir yansımasıdır.”
IAB Avrupa AdEx Benchmark Araştırması’nda en fazla büyüyen 3 ülke Slovenya (yüzde 43,1), İrlanda (yüzde 33,3) ve Belarus (yüzde 32,8) olurken, reklam yatırımları bakımından ilk 10 ülke şöyle sıralandı:
- İngiltere – 8,9 milyar €
- Almanya – 5,4 milyar €
- Fransa – 3,7 milyar €
- İtalya – 1,9 milyar €
- Rusya- 1,8 milyar €
- Hollanda – 1,5 milyar €
- İsveç – 1,0 milyar €
- İspanya – 0,9 milyar €
- Danimarka – 0,7 milyar €
- Norveç- 0,7 milyar €
(Bu yazının bir kısmı 16 Ağustos 2015 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)