Sculley, Generali destekli Obi WorldPhone ile rövanşı alabilecek mi?
Teknoloji gazetecileri son zamanlarda mesailerinin büyük bir kısmını yeni çıkan cep telefonlarını incelemekle geçiriyorlar. En önemli soru acaba bu telefonun neresi farklı? Sizlerde bu kadar telefonun neresi farklı derseniz; “Aslında yok birbirimizden farkımız ama biz Osmanlı Bankasıyız” esprisini yaşı yetenler için hatırlatalım. Bugün pazarı iOS işletim sistemini kullanan iPhone ile Android işletim sistemini kullanan bir kaç telefon markası kontrol ediyor.
Yine de pazara hergün farklı farklı ve hatta Rus Yota örneğinde olduğu gibi ülke bazlı telefonlar çıkıyor. Çünkü HP, Dell, Lenovo, Asus ve diğer bilgisayar devlerinin gelirleri gittikçe düşüyor. Bulut ve mobil cihazlar, bu sektörü dönüştürüyor. Teknoloji firmaları bulut veya mobil cihaza yönelmezler ise yolun sonu demek oluyor.
Jobs’a karşı Sculley mi?
Bir kaç hafta evvel Türkiye tanıtımını yapan Obi WorldPhone ise daha enteresan bir geçmişe sahip. Şirket bir bilgisayar firması değil. Obi bir Hint firması ve Hindistan’da düşük fiyatlı Çin cihazları satıyordu. Şirket bu gücünü şimdi Asya, Afrika, OrtaDoğu gibi pazarlara, makul fiyatlı akıllı telefon satmak için kullanmayı planlıyor.
Fakat Obi WorldPhone’u ilginç kılan ise yatırımcısı. Yatırımcısı Steve Jobs meraklılarının yakından bildiği John Sculley. Sculley, Jobs’ın kendi elleriyle Apple’ın başına “şekerli su satarak nereye varabilirsin” sözleriyle getirdiği Pepsi Cola CEO’suydu. İronik olansa aynı Sculley, Jobs’ı firmadan kovan kişi olmuştu. Ta ki, Jobs’ın “dönüşü muhteşem” olana dek. Tabii ki ondan sonra gitme sırası Sculley’deydi.
Sculley gitti. Fakat o noktadan sonra teknoloji meraklısı olmuştu. Çeşitli teknoloji şirketlerine yatırımlar yaptı. Şimdilerdeyse aynı Sculley, Apple’a rakip bir telefon işiyle geri dönüyor. Gerçi rekabet diyemeyiz. Çünkü Apple müthiş pahalı ama Obi WorldPhone, güzel tasarımına ve işlevlerinin başarısına karşın gayet makul bir fiyatla pazara çıkıyor. Şimdi benim merakım şu; acaba Sculley Rövanşı alabilecek mi?
Generali müşterilerine yakın olma stratejisini ilk Türkiye’de uyguladı
Yazımızın başında “Telefonların birbirinden farkı nedir?” demiştik. Obi WorldPhone’un en büyük farkı ise pazara girişteki “iş modeli”. Telefon bir sigorta şirketi ile Türkiye pazarına giriyor. Tanıtım sırasında Generali Sigorta Genel Müdürü Mine Ayhan’a bunun nedenini sorduk. O da şunları söyledi; “Generali Türkiye’ye 152 yıl once girmiş ve hiç çıkmamış bir şirket. İki sene önce dünyada yeni bir strateji kurduk ve bu stratejinin uygulanmasında da Türkiye’yi birinci ülke olarak seçtik. Çünkü bu ülkenin yaş ortalaması 29. Girişimci, yaratıcı, teknolojiye meraklı bir toplumuz. Dolayısıyla da, Generali’nin ‘çok akıllı ve basit çözümlerle sigortacılığı müşterilere yakınlaştırmak’ olarak özetleyebileceğimiz stratejimize çok uygun bir yer olarak Türkiye’yi seçtik. Obi ile iş ortaklığımızın duyurusu bu nedenle ilk Türkiye’de yapıldı. Akıllı telefonlar hayatımız oldular. Generali olarak biz de içinde olmak istedik. Şu anda ödül alan bir uygulamamız var: ‘Kolayla’. Fakat Aralık ayında iki yeni uygulama daha geliyor. Bizi takibe devam edin.”
Önümüzdeki günlerde Sculley’in de Türkiye’yi ziyarete geleceğini öğrendik. Dolayısıyla tasarımı başarılı, fiyatı makul ve Generali destekli bu telefonun başarılı olup olmayacağını hep birlikte göreceğiz.
(Bu yazının bir kısmı 15 Kasım 2015 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)