Steve Jobs’un başarısının sırrı
Başlığa aldanmayın. Bu yazı size Jobs ile ilgili bir şeyler anlatmayacak. Başlığımızdaki cümle Haziran ayı spam raporuna göre e-postalarda en sık rastlanan başlık oldu. Spam raporunu hazırlayansa Kaspersky Lab. Bu rapora göre istenmeyen e-postalarda en sık rastlanılan başlıklar “Apple’ın kurucusu Steve Jobs’un başarısın sırrı” ve “Apple ürünlerinde büyük indirimler” şeklindeydi.
Bu rapora göre istenmeyen e-posta trafiği Haziran ayında, yüzde 1.4 puan artış göstererek, ortalamada %71.1’e ulaştı. E-postaların %1.8’inde, bir önceki aya göre yüzde 1 puan düşüşle, zararlı eklentiler bulundu.
Rapor, spam üreticilerinin Apple’ın kurucusu Steve Jobs’un ismini etkin bir şekilde kullandıklarını gözler önüne sermesi açısından önemliydi. Haziran ayındaki istenmeyen e-postaların başlığı, alıcıları ünlü iş adamının başarısının sırrını öğrenmeye davet ederken, mesajın içeriğinde ücretsiz eğitim seansları için bir reklam bulunuyordu. Mesajı düzenleyenler, katılımcılara sadece 1,5 saatte hobilerini nasıl karlı bir işe dönüştürebileceklerini öğretmeyi taahhüt ediyordu. Steve Jobs’ın ismi de dikkat çekmek için kullanılmıştı.
Apple’da şok indirim
Bu da diğer önemli bir başlıktı ve bu başlığı taşıyan istenmeyen e-postalar da Apple ürünlerinde inanılmaz indirimler teklif ediliyordu. Dolandırıcılar, e-postanın daha güvenilir görünmesi için “Kimden” alanına şirketin adını yazdılar; ancak kullanılan e-posta adresinin Apple firması ile bir ilgisi yoktu. Bu e-postaları oluşturanlar, ürünlerin sınırlı sayıda olduğuna ve alıcıların acele etmesi gerektiğine özellikle vurgu yaptılar. Bu aldatmaca ile yapılmak istenen, kullanıcıların karar almalarını hızlandırarak, ürünlerin siparişi için bağlantıyı hemen tıklamalarını sağlamaktı.
Spam üreticileri tarafından kullanılan bir diğer sahtekarlık da ABD üniversitelerine kayıt ve online eğitim teklifleri oldu. Bu e-postalarda, başvuru formlarının bulunduğu sayfaya yönlendiren bağlantılar bulunuyordu. İlginç olansa her e-postada bulunan web adreslerinin birbirinden farklı olması ve bu adreslerin e-postanın gönderildiği gün oluşturulmuş olmasıydı. Büyük olasılıkla bu toplu e-postaları gönderenler, kullanıcı verilerini bu şekilde toplamak istediler.
Çıkarmamız gereken sonuç
Kaspersky Lab’in hazırladığı bu spam raporu haksız kazanç sağlamak isteyenlerin neler yapabileceğini Apple firması özelinde bize gayet net bir şekilde gösterdi. Çıkarmamız gereken ders ise fırsat sunan her e-postaya balıklama atlamamamız gerektiğidir. Bu tür e-postalardan ilgimizi çeken olursa gelen e-postayı önce detaylıca inceleyelim. Yani verilen linklerin asıl bağlantılarına bakalım. Olmadı ilgili firmayı arayıp soralım. Hiçbir şey yapamıyorsanız internetten adı geçen firmayı bulup sitesindeki ilgili e-postaya size geleni gönderip sorun. Olmadı telefon edin.
İnternet dediğimiz dünyada gerçek dünyanın bir izdüşümüdür. Neticede yeni bir dünya olduğu için hala yasal boşluklar bulunmakta ve bu boşluklar yeni mağduriyetlere sebebiyet vermektedir. Bu yasal boşluklar giderilene kadar biz bireysel kullanıcılara büyük sorumluluklar düşmektedir. En büyük sorumluluğumuzda kendimizi ve yakın çevremizi bu tür tehlikelerden haberdar etmektir. Kimse üzülmek istemez.
(Bu yazının bir kısmı 4 Ağustos 2013 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)