Tablet pazarında yeni oyuncular
Tablet kullanımı tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de hızlı bir şekilde artıyor. Ülkemizde de tüm dünya da olduğu gibi geçen yıl tablet satışlarında dikkat çekici büyüme olmasına rağmen masaüstü ve dizüstü bilgisayar sektörü yüzde 7 oranında daraldı.
Dizüstü bilgisayar sektöründeki gerileme Türkiye’de yüzde 2’lerdeyken Avrupa’da yüzde 11 seviyelerinde. Masaüstü ve dizüstü bilgisayar satışlarının giderek azalacağı ve düşme eğilimini yıldan yıla sürdüreceği de öngörüler arasında. Yapılan araştırmaya göre kullanıcılar içerik kullanımı için ağır ve yavaş dizüstü veya masaüstü bilgisayarlar yerine tablet ve akıllı telefonları tercih ediyorlar.
Teknolojik dönüşümde artık en önemli oyuncu dokunmatik ekranlar olmuş durumda. Bu dönüşümünde dokunmatik ekranlar ve tabletlerin etkin olarak kullanımı artarak devam edecek. Burada hemen bir parantez açıp sizlere şu bilgileri vermek istiyorum. Bu durum bir sonraki teknolojik evrim safhasına kadar devam edecek. Hadi sizleri merakta bırakmayalım bir sonraki safahayı da söyleyelim. Bir sonraki safha ise holografik ekranlar olacak. Yani kısacası şu: Dokunmatik ekranlar kullanıcıları holografik ekranlara hazırlayan bir ön teknoloji konumunda. Parantezimizi kapatıp konumuza devam edebiliriz. Masaüstü ve dizüstü pazarının aksine tablet pazarında ise yüzde 12′lik büyüme, bu pazarın hızla büyümesini sürdürdüğünü gösteriyor. Tabletlerin kullanım kolaylığı ve yeni üretilen uygulamaların sunduğu özellikler dokunmatik ürünlere olan talebi her geçen gün arttırıyor.
39 farklı ülkede interaktif reklamcılık alanında faaliyet gösteren meslek örgütlerinden IAB’nın yayınladığı verilerde, Türkiye’deki tablet bilgisayar kullanıcılarının kullanım şekillerini analiz ediyor. Bu verilere göre Türkiye’de ayda en az bir kez internete giren 12 yaş ve üzerinde 905.612 tablet kullanıcısı bulunuyor. Tablet kullanımının cinsiyet olarak dağılımına bakıldığında ise kullanıcıların yüzde 54’ü kadın, yüzde 46’sı ise erkek olduğu görülüyor. Ayrıca bu kullanıcılarının yüzde 47‘si İstanbul’da oturuyor. İstanbul bu konuda da liderliği kimseye bırakmıyor.
Deloitte’nin Türkiye’de bin kişiyle yaptığı başka bir araştırmaya göre 45 yaş üzerinde akıllı telefon ve tablet kullanımının arttığı görülüyor. Şirket tarafından yapılan açıklamaya göre özellikle 55 yaş üzerine kullanım yoğunluğu artıyor fakat bu yaş grubunda uygulama kullanımından çok genellik mobil tarayıcı üstünden internete bağlanılıyor. 45 yaş ve üzeri tablet sahipliği ise yüzde 10’dan yüzde 29’a çıkarak geçen yıla göre 3 kat arttı. Bunu a ilginç bir veri olarak bir kenara not edelim.
Tüm bu rakamlar ister istemez ülkemiz tablet pazarına yeni oyuncuların girmesine yol açıyor. Bunlar içinde en yenisi en eskilerden biri aslında. Yani marka eski ve köklü bir marka fakat tablet pazarında yeni. Yeni ve yerli tablet markamızın ismi Escort Joye. Escort Joye sektöre hızlı bir giriş yaptı. Bu tabletleri pazara sunan Nar Teknoloji firmasının Genel Müdürü Halil Öztürk ürünleri ile ilgili olarak şunları söyledi: “2003 Yılında “Joye” marka patentini aldık, Escort 2006 yılında ilk tablet ve akıllı telefonu Türkiye pazarına sundu. Şimdi de bize özel tasarımlar, performansı yüksek ürünler ve IPS / IPS3 (Retina)ekranlı modellerle sektöre geri döndük. Pazarda birçok tablet bulunuyor ama biz Escort Joye modellerinde özgün tasarım, 3G, akıllı kılıf, dahili sGPS, ışık sensörü, 2 GB RAM, 32 GB dahili hafıza gibi özellikler sunuyoruz. Üstelik tabletlerimize 199 TL’den başlayan uygun fiyatlarla herkes sahip olabiliyor. 2014 yılında Türkiye pazarındaki payımızı yüzde 10’a çıkarıp ilk 3 içinde yer almayı hedefliyoruz. Önümüzdeki yıl ise Türki Cumhuriyetler ve Avrupa pazarına açılmayı düşünüyoruz.”
Görünen odurki tablet pazarını 2020’lere kadar konuşmaya devam edeceğiz.
(Bu yazının bir kısmı 25 Mayıs 2014 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)