Turkcell 1Ç’21 Sonuçları ve Analizi
Turkcell 1Ç’20 ile birlikte raporlama yapısında değişikliğe gidiyor. Bu değişikliğin temel sebebi, başlıca iş birimlerinin faaliyet alanlarının iş hacimlerindeki ve müşteri tabanlarındaki değişimlerden kaynaklandı. Bu kapsamda finansal birimler “Techfin” bölümü altında, Dijital iş Servisleri “Turkcell Türkiye” bölümü altında, Perakende satış faaliyetleri ise “Diğer” bölümü altında raporlanmaya başlandı. Aşağıda raporlama bölümleri ve kapsamları detaylı olarak görülebilir.
Yeni Raporlama Yapısı
Turkcell Türkiye
-Turkcell İletişim Hizmetleri A.S.
-Superonline İletişim Hizmetleri A.Ş.
-Global Bilgi Pazarlama Danışmanlık ve Çağrı Hizmetleri A.Ş. (Grup içi çağrı merkezi operasyonları)
-Turkcell Satış (Dijital İş Servisleri)
-Turktell Bilişim Servisleri A.Ş.
-Turkcell Teknoloji Araştırma ve Geliştirme A.Ş.
-Kule Hizmet ve Geliştiricilik A.Ş.
-Rehberlik Hizmetleri A.Ş.
-Turkcell Gayrımenkul Hizmetleri A.Ş.
-Lifecell Dijital Servisler ve Çözümler A.Ş.
-Lifecell Bulut Çözümleri A.Ş.
-Lifecell TV Yayın ve İçerik Hizmetleri A.Ş.
-Lifecell Müzik Yayın ve İletişim A.Ş.
-BİP İletişim Teknolojileri ve Dijital Servisler A.Ş.
-Turkcell Dijital İş Servisleri A.Ş.
Turkcell Uluslarası
-Kıbrıs Mobile Telekomünikasyon Limited Şirketi
-East Asian Consortium BV
-Lifecell LLC
-Lifecell Ventures Coöperatief UA
-Beltel Telekomünikasyon Hizmetleri A.Ş.
-CJSC Belarusian Telecommunication Network
-LLC UkrTower
-LLC Global Bilgi
-Turkcell Europe GmbH
-Lifetech LLC
-Beltower LLC
-Lifecell Digital Limited
-Yaani Digital BV
-BİP Digital Communication Technologies BV
Techfin
-Turkcell Finansman A.Ş.
-Turkcell Ödeme ve Elektronik Para Hizmetleri A.Ş.
-Turkcell Sigorta Aracılık Hizmetleri A.Ş.
-Paycell LLC
Diğer
-Global Bilgi Pazarlama Danışmanlık ve Çağrı Hizmetleri A.Ş (Grup dışı merkezi faaliyetleri)
-Turkcell Enerji Çözümleri ve Elektrik Satış Ticaret A.Ş.
-Turkcell Satış (Diğer Faaliyetler)
Bugün bu satırları yazarken, ülkemizdeki büyük telco’ların faaliyet sahalarını klasik telekom faaliyetleriyle sınırlı tutmayıp dikeylerde ve yeni iş alanlarında büyütüyor olmalarını, bu alandaki gelişmeleri belirtiyor olmaktan son derece memnuniyet duyuyorum. Turkcell’in 2021’in 1.çeyreğinde de Dijital İş Servisleri, Dijital Servisler ve Fin-tech işlerinden elde edilen gelirleri büyüme göstermeye devam etti. Dijital İş Servisleri %27,3 artışla 452 milyon TRL olarak gerçekleşti, bununla beraber 700’den fazla yeni kontrat imzalanarak 1.589 adet sistem entegrasyon ve yönetilen hizmetler projesi gerçekleştirilmiş oldu. Ayrıca Turkcell, Dijital İş Servisleri alanında 1Ç’21’den itibaren gelire dönüşebilecek 1.1 Milyar TRL’lik potansiyele sahip durumda. Dijital Servis gelirleri ise %27,5 artışla 367 milyon TRL seviyesine ulaştı. Fin-Tech alanında ise PayCell’in grup dışı gelirleri %81,4 artış sergiledi, PayCell Card işlem hacmi geçen yılın aynı dönemine kıyasla 4 katına çıktı. Mobil ödeme işlem hacmi de 2 katına çıkarak 351 milyon TRL olarak gerçekleşti. Dijital iş alanlarındaki gelir büyümelerinin yanında yeni dijital ürünlerinden SOAR Güvenlik Orkestrasyon ve Otomasyon Servisi, Frensizse ve Turkcell Dijital Tesis’in lansmanları yapıldı. Dijital Servislerdeki gelişmelere odaklanmaya devam edersek, Turkcell bulut tabanlı oyun-eğlence hizmeti olan Geforce Now hizmetini de Ankara Temelli Veri Merkezi üzerinden sunmaya başladı. Bununla birlikte özellikle 2021’in başlarında Whatsapp ile birlikte OTT tabanlı mesajlaşma uygulamaları tartışma konusu olmuştu. Bip ilk çeyrek sonunda 22 milyon daha indirilerek 77 milyon indirme sayısına ulaştı. Ayrıca basın bülteninde Turkcell’in B2B iş modeliyle fizy business, lifebox business ve BiP Meet ürünlerini sunacağı da belirtilmiş, dijital servislerin ticarileştirilmesi açısından önemli bir gelişme.
Bu çeyrekte operasyonel sonuçlar da oldukça ilgi çekici. Turkcell 1Ç’21’de son üç yılın rekor seviyesinde 705 bin net abone kazanımı ile abone tabanını büyüttü. Abone kazanımında lokomotifi 410 bin net abone kazanımı ile faturalı mobil abone kazanımı oluşturdu. Sabit segmentte net abone kazanımı 56 bin olarak gerçekleşti. Dikkat çekici bir nokta olarak Turkcell’in ortaya koyduğu, 3 yıl için yıllık 1 milyon abone kazanımı hedefi doğrultusunda, henüz yılın ilk çeyreğinde yıllık abone kazanımı hedefinin %70’nini gerçekleştirilmiş olduğunu görmek övülmeyi hak ediyor. Sabit segmentte dikkat çekici bazı noktalara değinmek istiyorum, Ülkemizdeki sabit genişbant penetrasyonunu attırma çabaları, pandemi sürecinde artan erişim talepleriyle birlikte sabit genişbant segmentinde pazarın önemli oranda büyüdüğünü gözlemliyoruz ancak Turkcell tarafında abone kazanımlarının rakip telco’ların elde ettikleri abone kazanımlarına olan görece zayıf performansı olumsuz olarak göze çarpmakta. Turkcell’in 2021 için sabit segmentte açıkladığı 500 bin yeni fiber homepass’lik yatırım, Superonline’ın halka arzı iddiaları* göz önünde bulundurulduğunda Turkcell’in 2021’deki sabit segment abone kazanımı performansı merak verici olacak. Sabit segmentte bir başka noktaya daha değinmek istiyorum, Turkcell 1Ç’21’de 49 bin net yeni IPTV abonesi kazandı, böylece Turkcell’in fiber abonelerin %61’i aynı zamanda IPTV abonesi haline gelmiş durumda, TV+ özellikle Türk Telekom’un Tivibu’suna kıyasla yalnızca IPTV ve Web TV olarak hizmet veriyor olmasına ve çok daha genç bir ürün olmasına rağmen son bir senedir ortaya koyduğu performans hem Turkcell hem de Türk Telekom için oldukça düşündürücü.
ARPU verilerine bakacak olursak yıllık bazda mobilde %8.7, sabitte %11 büyüme gerçekleşti. Sadece Turkcell özelinde değil, sektör genelinde bir yorum getirmek gerekirse, ARPU büyümelerinin telco’lar özelinde başarılı büyüme rakamları yakalansa dahi ARPU büyümelerinin enflasyon oranının altında gerçekleşmesi sektörü zorlamaya devam ediyor. Özellikle kur risklerine karşın telco’ların hedge oranlarını 1.0x’lara çektiği dönemde 5G frekans ihalesinin hangi koşullarda gerçekleştirileceği, hangi para birimi bazında yapılacağı ve ihale sürecinin telco’ların finansalları üzerindeki olası etkileri önemli ve merak edilmesi gereken, odaklanılması gereken bir konu.
İş dünyasında giderek önemini arttıran ESG (Çevresel, Sürdürülebilirlik ve Yönetimsel) politikalarının ülkemizdeki ve Turkcell’deki yansımaları hakkında 2021’in ilk çeyreğinde de oldukça değerli bir hedef ortaya konulmuş durumda. Turkcell 20 Nisan’da gerçekleşen GSMA Mobile Net Zero etkinliğinde, 2030’a kadar enerji tüketimini tamamen yenilenebilir enerji kaynaklarından karşılamayı hedeflediğini beyan etti. Ülkemiz telekomünikasyon sektöründe faaiiyet gösteren telco’ların yayınlayacakları ESG politikaları ile alakalı ilerleme raporlarını merakla beklediğimi ifade edebilirim.
Son olarak mobil şebeke tarafındaki bazı çalışmaların kullanım deneyimine olan etkisine değinerek değerlendirmemi sonlandırmak istiyorum. Turkcell’in IMS servislerini (IP tabanlı, internet haricindeki servisleri kapsamaktadır, örneğin VoLTE, VoWIFI, SMS gibi) sanallaştırma çalışmaları ve Huawei LTE sahalarında hizmete sokmaya çalıştığı TM9 Beamforming (trafiğin yoğunlaştığı zamanlarda istasyon yayın kapasitelerini arttıran bir teknolojidir) teknolojisi kullanım deneyimi açısından bazı olumsuzluklara sebep olduğunu bir son kullanıcı olarak deneyimledim ve duydum. Bunun aksine daha fazla frekansı birleştirerek kapasiteyi arttıran “Frekans Birleştirme” uygulamasında, Turkcell şebekesi üzerinde artık 4 frekansın da uygun istasyonlarda birleştirmeye açılması şebeke performansı için özellikle yoğun sahalar için sevindirici bir gelişme.
Bu güzel sonuçların elde edilmesinde ve ülkemizin dijital dönüşümü sürecinde emekleri geçmiş olan herkese teşekkürler.
Ayrıca mobil şebeke üzerinde uygulanan teknolojiler hakkında verdiği bilgiler için İsa Samet Türkmen’e teşekkür ederim.
Finansal
-1Ç’21 Turkcell konsolide gelir 7.826 Milyar TL (1Ç’20 6.658 Milyar TL)
-12A’21 konsolide gelir artışı %17,5 (12A’20 %17,3)
-1Ç’21 FAVÖK 3.306 Milyar TL (1Ç’20 2.809 Milyar TL)
-12A’21 FAVÖK artışı %17,7 (12A’20 %23,1)
-1Ç’21 FAVÖK Marjı %42,2 (1Ç’20 %42,2)
-12A’21 FAVÖK Marjı büyümesi 0yp (12A’20 2.0yp)
-1Ç’21 FVÖK 1.650 Milyar TL (1Ç’20 1.437 Milyar TL)
-12A’21 FVÖK artışı %14,9 (12A’20 %30,3)
-1Ç’21 FVÖK Marjı %21.1 (1Ç’20 %21.6)
-12A’21 FVÖK Marjı büyümesi -0,5yp (12A’20 2,2yp)
*FVÖK, FAVÖK’ten amortisman maliyetlerinin düşülmesiyle elde edilir.
-1Ç’21 Net Kâr 1.104,9 Milyar TL (1Ç’20 872 Milyon TL)
-1Ç’21 Operasyonel Yatırımlar/Gelir %18.8 (1Ç’20 %12,6)
-1Ç’21 Operasyonel Yatırım Harcaması 1.904 Milyar TL (1Ç’20 836 Milyon TL)
-1Ç’21 itibarıyla Turkcell’in borçluluk oranı 0,9 (1Ç’20 0,9)
Turkcell’in borçluluk oranı 1Ç’20 itibariyla BT Group, Vodafone, Orange, Etisalat, KPN, Telefonica, Telecom Italia’dan daha düşük.
-1Ç’21 itibarıyla net açık döviz pozisyonu +183 Milyon USD olarak gerçekleşti. (1Ç’21 +114 milyon USD)
-1Ç’21 Lifecell (Ukrayna) Konsolide Gelir 1.899 Milyar UAH (1Ç’20 1.580 Milyar UAH)
-1Ç’21 Lifecell (Ukrayna) FAVÖK 1.042 Milyar UAH (1Ç’20 798 Milyon UAH)
-1Ç’21 Lifecell (Ukrayna) FAVÖK Marjı %56,7 (1Ç’20 %50,5)
-1Ç’21 Lifecell (Ukrayna) Net Kar 83.2 Milyon UAH (1Ç’20 -150,9 Milyon UAH)
-1Ç’21 Lifecell (Ukrayna) Yatırım Harcaması 572 Milyon UAH (1Ç’20 635 Milyon UAH)
-1Ç’21 BeST Konsolide Gelir 38 milyon BYN (1Ç’20 32,5 milyon BYN)
-1Ç’21 BeST FAVÖK 9.2 milyon BYN (1Ç’20 8,4 milyon BYN)
-1Ç’21 BeST FAVÖK Marjı %24,2 (1Ç’20 %26)
-1Ç’21 BeST Net Kar -8,1 milyon BYN (1Ç’20 -8,1 milyon BYN)
-1Ç’21 BeST yatırım harcaması 18 milyon BYN (1Ç’20 11,1 milyon BYN)
-1Ç’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell Konsolide Gelir 61,9 milyon TL (1Ç’20 54,5 milyon TL)
-1Ç’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell FAVÖK 24,5 milyon TL (1Ç’20 20,3 milyon TL)
-1Ç’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell FAVÖK Marjı %39,6 (YS’20 %37,3)
-1Ç’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell Net Kar 9,9 milyon TL (1Ç’20 6,9 milyon TL)
-1Ç’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell yatırım harcaması 15,7 milyon TL (1Ç’20 16,3 milyon TL)
-1Ç’21 Financell Gelir 130 Milyon TL (1Ç’20 162,6 Milyon TL)
-1Ç’21 Financell FAVÖK 85,3 Milyon TL (1Ç’20 99,4 Milyon TL)
-1Ç’21 Financell FAVÖK Marjı %65,6 (1Ç’20 %61,1)
-1Ç’21 Financell Net Kâr 95 Milyon TL (1Ç’20 62,8 Milyon TL)
-1Ç’21 PayCell Gelir 98,1 Milyon TL (1Ç’20 64,3 Milyon TL)
-1Ç’21 PayCell FAVÖK 53,3 Milyon TL (1Ç’21 36,4 Milyon TL)
-1Ç’21 PayCell FAVÖK Marjı %54,4 (1Ç’20 %56,6)
Operasyonel
-1Ç’21 itibarıyla Turkcell Grubu toplam abone sayısı 48,6 milyon (1Ç’20 47,3 milyon)
-1Ç’21 Turkcell Grubu net abone kazanımı 700 bin (1Ç’20 600 bin)
-1Ç’21 itibariyla Turkcell Türkiye abone sayısı 37,4 milyon (1Ç’20 36,3 milyon)
-1Ç’21 Turkcell Türkiye net abone kazanımı 705 bin (1Ç’20 614 bin)(Son 3 Yılın Rekoru)
-1Ç’21 itibariyla toplam mobil abone sayısı 34 milyon (1Ç’20 33,2 milyon)
-1Ç’21 toplam mobil net abone kazanımı 599 bin (1Ç’20 566 bin)
-1Ç’21 itibarıyla toplam faturalı mobil abone sayısı 22,4 milyon (1Ç’20 21 milyon)
-1Ç’21 toplam faturalı net abone kazanımı 410 bin (1Ç’20 679 bin)
-1Ç’21 itibarıyla toplam mobil ön ödemeli abone sayısı 11,6 milyon (1Ç’20 12,2 milyon)
-1Ç’21 toplam mobil ön ödemeli net abone kazanımı 190 bin (1Ç’20 -113 bin)
-1Ç’21 itibarıyla mobil ARPU 46 TL (1Ç’20 42,6 TL)
-12A’21 mobil ARPU büyümesi %8 (12A’20 %20,4)
-1Ç’21 itibarıyla toplam sabit genişbant abone sayısı 2,49 milyon (1Ç’20 2,27 milyon)
-1Ç’21 sabit genişbant net abone kazanımı 56 bin (1Ç’20 19,7 bin)
-1Ç’21 itibarıyla sabit genişbant ARPU 73,9 TL (1Ç’20 66,6 TL)
-12A’21 genişbant ARPU büyümesi %11 (12A’20 %14,5)
-1Ç’21 itibarıyla toplam fiber abone sayısı 1,77 milyon (1Ç’20 1,57 milyon)
-1Ç’21 net fiber abone kazanımı 47 bin (1Ç’21 43 bin)
-1Ç’21 itibarıyla fiber ARPU 74,3 TL (1Ç’20 68,3 TL)
-12A’21 fiber ARPU büyümesi %8,8 (12A’20 %13,4)
*Fiber abone verilerine kablo (Docsis) aboneleri de dahil edilmiştir (ARPU verisi hariç).
-1Ç’21 itibarıyla toplam FWA abone sayısı 614,6 bin (1Ç’20 399,5 bin)
-1Ç’21 FWA net abone kazanımı 23 bin (1Ç’20 76 bin)
*FWA, Superbox benzeri mobil altyapı üzerinden verilen sabit erişim ürünleridir.
-1Ç’21 itibarıyla toplam TV+ IPTV abone sayısı 920,7 bin (1Ç’20 747,3 bin)
-1Ç’21 net TV+ abone kazanımı 49 bin (1Ç’20 27,6 bin)
-1Ç’21 itibarıyla ort. mobil data kullanımı 12,6GB (1Ç’20 9,8GB)
-1Ç’21 itibarıyla ort. LTE data kullanımı 14,4GB (1Ç’20 11,6GB)
-1Ç’21 itibarıyla toplam LTE abone sayısı 32,4 milyon (1Ç’20 31,4 milyon)
-4Ç’20 itibarıyla LTE uyumlu cep telefonu sayısı 21,5 milyon (4Ç’19 19,2 milyon)
-1Ç’21 itibarıyla akıllı telefon penetrasyonu %84 (1Ç’20 %78)
-1Ç’21 itibarıyla LTE uyumlu akıllı telefon penetrasyonu %91 (1Ç’20 %89)
-1Ç’21 itibarıyla LTE abone penetrasyonu %95 (1Ç’20 %94)
-1Ç’21 itibarıyla Lifecell (Ukrayna) toplam abone sayısı 9,2 milyon (1Ç’20 8,9 milyon)
-1Ç’21 itibarıyla Lifecell (Ukrayna) ARPU 68,1 UAH (1Ç’20 59,2 UAH)
-1Ç’21 itibarıyla BeST (Belarus) toplam abone sayısı 1,4 milyon (1Ç’20 1,5 milyon)
-1Ç’21 itibarıyla Kuzey Kıbrıs Turkcell toplam abone sayısı 500 bin (1Ç’20 500 bin)
Dijital
-Turkcell Türkiye bireysel satışlarında (sabit segment hariç) dijital kanalların payı %15,7 olarak gerçekleşti. (1Ç’20 %7,2)
-fizy business, lifebox business ve BiP Meet servisleri duyuruldu.
-1Ç’21’de Bip 32 milyon yeni indirme elde etti.
-Dijital servis tekil gelirleri yıllık bazda %27,5 artış gösterdi.
-Dijital iş servileri gelirleri yıllık bazda %27,3 artış gösterdi.
-Bugüne kadar 1.589 adet sistem entegrasyon ve yönetilen hizmetler projesini hayata geçti; bu projelerden 2021’in birinci çeyreğinden sonra gelire dönüşecek 1,1 milyar TRL’lik potansiyel mevcut durumda.
-SOAR Güvenlik Orkestrasyon ve Otomasyon Servisi, olası siber vakalardan sonra kurumların olayın gerçekleşme yöntemini, hangi zafiyetlerden faydalanıldığını ve olası iyileştirme yöntemlerini öğrenme imkânı sağlayan Frensizse hizmeti ve Turkcell’in ilk IoT Platform servisi Tesis ürünlerinin lansmanları gerçekleştirildi.
-Mobil ödeme hacmi geçen yılın aynı döneminin 2 katına ulaşarak 351 milyon TL olarak gerçekleşti.
-Paycell Card üzerinden yapılan işlemler 4 katına çıktı.
-PayCell’in 1Ç’21’de gelirleri %51; grup dışı gelirleri ise %81 büyüme gösterdi.
-PayCell 3 aylık aktif kullanıcı sayısı 5,3 milyona ulaştı.
-Bulut tabanlı oyun-eğlence servisi Geforce Now, Ankara Temelli VM üzerinden hizmet vermeye başladı.
ESG (Environmental-Sustainability-Governance)
-Turkcell, GSMA Mobile Net Zero etkinliğinde 2030 yılına kadar elektrik tüketiminin tamamını yenilenebilir enerji kaynaklarından temin etmeyi hedeflediğini duyurdu.
-Turkcell İnsan Hakları Politikası ve Turkcell Çevre Politikası kabul edildi.
Stratejik
-Lifecell Ventures Coöperatief U.A’nın sermayesinde 15 Milyon EUR tutarında artışa gidildi.
-Turkcell Dijital İş Servisleri A.Ş., Superonline İletişim Hizmetleri A.Ş.’in %100 oranında sahipliğiyle, 100 bin TRL sermaye ile kuruldu.
-2020 net karının 2.6 milyar TRL’lik kısmının hissedarlara temettü olarak ödenmesi kararlaştırıldı.
Yazan: Ömer Demirtaş
İletişim: [email protected]
(Bu yazı 6 Mayıs 2021 tarihinde yazılmıştır.)
Not: Bu içerik musasavas.com.tr ziyaretçileri tarafından hazırlanmıştır. İçerik ve içerikte yer alan ifadeler Musa Savaş’ın görüşlerini yansıtmaz, içerikte yer alan ifadelerden Musa Savaş sorumlu tutulamaz. İçerikte yer alan veriler Turkcell ve diğer ilgili kuruluşların kendi yayınlarından elde edilmiştir, kesinlik taşımamaktadır.