Turkcell 2Ç’21 Sonuçları ve Analizi

Turkcell 2Ç’21 Sonuçları ve Analizi

10 Eylül 2021 0 Yazar: Musa Savaş

2021’in 2.Çeyreği Turkcell için finansalların ve verimliğin pozitif gelişme gösterdiği bir çeyrek oldu. Heyecan verici çeyreklerin ardından daha durağan gelişmelerin meydana geldiği bu çeyrek açıkçası bana ne yazmam gerektiğini epey düşündürdü. Öncelikle finansallarla başlayarak, dijital segmente, operasyonel sonuçlara ve son olarak da ESG gelişmelerine değinmek istiyorum.

Grup, 2Ç’21’de yıllık bazda %23,5 artışla 8.5 Milyar TRL konsolide gelir, %22.7 artışla 3.46 Milyar TRL FAVÖK, %25.5 artışla 1.7 Milyar TRL FVÖK, %30.6 artışla 1.1 Milyar TRL net kar elde etti. Satışların maliyeti ise yıllık bazda %25.6 artışla 4.39 Milyar TRL’ye ulaşarak konsolide gelir büyümesinin üzerinde bir artış kaydetti. Verileri çeyreksel bazda incelersek, konsolide gelir büyümesi 6.0yp, FAVÖK büyümesi 5.0yp, FVÖK büyümesi 10.6yp olarak gerçekleşti. Büyüme verilerinin 1Ç’21’dem 2Ç’21’e, ivmelendiği göze çarpıyor. Turkcell de yıl sonu hedeflerinde yukarı yönlü revizyona giderek yıllık bazda konsolide gelir büyümesi hedefini %18 civarında, konsolide FAVÖK’ü ise 14.3 Milyar TRL civarında gerçekleşmesini tahmin ediyor. Faaliyet giderlerinde, temel olarak pazarlama giderlerindeki artış etkisiyle bir miktar artış görülmekte. Grup, elverişsiz kur ortamında rağmen net borcunu ise bir miktar azalttı, hedge oranı ise 0.9x seviyesinde sabit kaldı. 2Ç’21’deki operasyonel yatırım 2 milyar TRL, UFRS aktifleşmesi dahil 2.7 milyar TRL yatırım harcaması gerçekleşti, yatırım harcamalarının gelire oranı ise bu çeyrekte %24.5 olarak gerçekleşti. Ayrıca 2Ç’21’de duran varlıkların ve amortismana tabi ekonomik varlıkların yeniden değerlenmesinin etkisiyle elde edilen ertelenmiş vergi geliri net kara pozitif olarak yansıdı.*

Dijital segmentte, dijital servisleri ve dijital iş servislerine odaklanırsak, grup 2Ç’21’de yıldan yıla %32 artışla 404 Milyon TRL dijital servis tekil geliri elde etti. TV segmentinde ise oldukça çarpıcı bir veri ile karşı karşıyayız, Turkcell’in her 100 fiber abonesinden 62’si aynı zamanda TV+ IPTV abonesi. Bu oranı Türk Telekom üzerinden örneklersek, şayet Türk Telekom’un da her 100 fiber abonesinin 62’si aynı zamanda Tivibu Ev** abonesi olsaydı, Tivibu 5 milyon abone ile açık ara farkla pazarda hakim oyuncu haline gelmiş olurdu.

Turkcell’in TV+’ı sabit genişbant segmenti için bir gelir destekleyici olarak görmesi elbette görece yüksek abone oranının sebebi hakkında ipucu veriyor. Ancak yine de Turkcell’in mevcut sabit genişbant ARPU ve segment gelirlerini katma değerli servislerle desteklemesinin özellikle müşteri tabanı üzerinde olumlu etki oluşturduğunu tahmin ediyorum.

Dijital İş Servisleri ise yıldan yıla %22 büyüme ile 618 Milyon TRL’ye ulaştı. Ayrıca 2Ç’21’de 170 milyon TL kontrat değerine sahip 678 proje hayata geçirildi. İkinci çeyrek sonu itibariyle toplam 1.792 adet sistem entegrasyon ve yönetilen hizmetler projesi hayata geçirildi. Grup, 2021’in ikinci çeyreğinden sonra gelire dönüşecek olan 917 milyon TL kontrat değerine (backlog) sahip.

Dijital segment altında fintech segmentine de değinmek istiyorum. PayCell gelirleri yıldan yıla %77.8 büyüme ile 112 Milyon TRL olarak gerçekleşti. Mobil ödeme işlem hacmi yıldan yılda %94 büyüyerek çeyreksel bazda 418 Milyon TRL’ye ulaştı. PayCell kartın POS işlem hacmi ise yıldan yıla %300 artışla 301 Milyon TRL’ye ulaştı. PayCell’in toplam işlem hacmi ise 2Ç’21 itibarıyla 2.5 Milyar TRL’ye ulaştı. PayCell’in 3 aylık aktif kullanıcı sayısı ise 5.5 milyona ulaştı.

Financell ise tüketici finansmanı portföyündeki daralma ve daha yüksek faiz oranları sebebiyle gelirde yıldan yıla yatay bir seyir gösterdi. Ancak şüpheli alacak giderinin azalması, daha başarılı tahsilat performansı, şüpheli alacakların devri ve daha başarılı kredi skorlamasının etkisiyle net kar ve FAVÖK’te sırasıyla %68.3 ve %86.6 artış elde etti.

Turkcell, 2Ç’21’de 617 bin net abone kazanımı elde etti. Mobil segmentte 529 bin net abone kazanımı kaydedildi. Bunların 501 bini faturalı 28 bini ise ön ödemeli aboneliklerden oluşmakta. Mobil segmentte faturalı abone bazı %66.2’ye ulaştı. Mobil bileşik ARPU yıldan yıla %13.7 artışla 48.2 TRL’ye ulaştı.

Sabit segmentte ise 2Ç’21’de 46 bin net abone kazanımı elde edildi. Bunların 40 bini fiber aboneliklerinden oluşmakta. Sabit genişbant ARPU yıldan yıla %11.2 artışla 76.4 TRL olarak gerçekleşti. Dikkat çekici olarak, Turkcell sabit genişbant ARPU büyümesinde TV+ etkisini özellikle vurgulamakta.

FWA segmentinde ise daha önceki çeyreklere kıyasla yavaşlamış bir operasyonla karşı karşıyayız. Superbox 2Ç’21’de 11 bin net abone kazanımı ile 626 bin aboneye ulaştı.

Son olarak ESG alanındaki gelişmelerden bahsetmek istiyorum. Gelişmelerden en çarpıcı olarak, Turkcell 2030 yılına kadar elektrik tüketimini yenilenebilir kaynaklardan karşılama ve 2050 yılına kadar net sıfır karbon olma hedefleri kapsamında İzmir Karadağ Rüzgâr Enerjisi Santrali’ni (RES) bünyesinde bulunduran Boyut Grup Enerji’yi satın almak için hisse devir sözleşmesi imzaladı. Devir sürecinin tamamlanması için gerekli mercilerden onayların çıkması bekleniyor. Açıkçası telco’lar için yenilenebilir enerji yatırımları yalnızca ESG çerçevesinde değil, daha öte olarak kurumsal risk sermayesi operasyonu olarak da değerlendirilebileceğini düşünüyorum, özellikle yenilelenebilir enerji yatırımları içerisinde çapraz girişimlerin de erken aşama yatırımlarıyla desteklenebileceği kanaatindeyim. Bununla beraber telco’ların enerji üretimi alanında yaptıkları yatırımlar operasyonel giderlerin disipline edilmesinde de kayda değer katkı sağlayabilir.

Diğer ESG gelişmelerine değinirsek, Turkcell insan hakları ve çevre politikalarını içeren Sürdürülebilir Yönetişim İlkeleri’ni açıkladı.

Dünyaca meşhur yol bisiklet yarışı Granfondo, Turkcell sponsorluğunda İstanbul’da ilk defa gerçekleştirildi. Etkinlik katılımcıları pandemi döneminde vefat eden sağlık personellerinin çocukları için oluşturulan eğitim bursuna katkı sağladılar.

Ülkemizde meydana gelmiş olan orman yangınlarında AFAD koordinasyonundaki ekiplerin haberleşmeleri için “Kahraman Paket” adlı iletişim paketi ekiplere tanımlandı. Ayrıca Turkcell, söz konusu bölgelerde zarar görmüş olan alanlar için 50 bin fidan bağışta bulundu ve zarar görmüş olan hayvanlar için “Hayvan Sahra Hastanesi” kuruldu.

Son dönemde ülkemizin muhtelif şehirlerinde yaşanan afetlerden etkilenen tüm vatandaşlarımıza geçmiş olsun dileklerimle, bu sonuçların elde edilmesinde emeği geçen herkese teşekkürler.

Finansal
-2Ç’21 Turkcell konsolide gelir 8.548 Milyar TL (2Ç’20 6.924 Milyar TL)
-12A’21 konsolide gelir artışı %23.5 (12A’20 %11.8)
-2Ç’21 FAVÖK 3.466 Milyar TL (2Ç’20 2.824 Milyar TL)
-12A’21 FAVÖK artışı %22,7 (12A’20 %10.6)
-2Ç’21 FAVÖK Marjı %40.5 (2Ç’20 %40.8)
-12A’21 FAVÖK Marjı büyümesi -3.0yp (12A’20 -0.4yp)
-2Ç’21 FVÖK 1.723 Milyar TL (2Ç’20 1.373 Milyar TL)
-12A’21 FVÖK artışı %25.5 (12A’20 %6.7)
-2Ç’21 FVÖK Marjı %20.2 (2Ç’20 %19.8)
-12A’21 FVÖK Marjı büyümesi 0,4yp (12A’20 -1,0yp)***
-2Ç’21 Net Kâr 1.113 Milyar TL (2Ç’20 852 Milyon TL)
-2Ç’21 Operasyonel Yatırımlar/Gelir %24.5 (2Ç’20 %16.9)
-2Ç’21 Operasyonel Yatırım Harcaması 2.097,6 Milyar TL (2Ç’20 1.171,7 Milyar TL)
-2Ç’21 itibarıyla Turkcell’in borçluluk oranı 0,9x (2Ç’20 0,9x)

-2Ç’21 itibarıyla net açık döviz pozisyonu +146 Milyon USD olarak gerçekleşti. (1Ç’21 +50 milyon USD)
-2Ç’21 Lifecell (Ukrayna) Konsolide Gelir 2.017 Milyar UAH (2Ç’20 1.596 Milyar UAH)
-2Ç’21 Lifecell (Ukrayna) FAVÖK 1.131 Milyar UAH (2Ç’20 880 Milyon UAH)
-2Ç’21 Lifecell (Ukrayna) FAVÖK Marjı %56,1 (2Ç’20 %55,1)
-2Ç’21 Lifecell (Ukrayna) Net Kar 116 Milyon UAH (2Ç’20 -34 Milyon UAH)
-2Ç’21 Lifecell (Ukrayna) Yatırım Harcaması 988,1 Milyon UAH (2Ç’20 440,8 Milyon UAH)
-2Ç’21 BeST Konsolide Gelir 37,1 milyon BYN (2Ç’20 32,6 milyon BYN)
-2Ç’21 BeST FAVÖK 9,5 milyon BYN (2Ç’20 7,6 milyon BYN)
-2Ç’21 BeST FAVÖK Marjı %25,5 (2Ç’20 %23,3)
-2Ç’21 BeST Net Kar -7,8 milyon BYN (2Ç’20 -8,9 milyon BYN)
-2Ç’21 BeST yatırım harcaması 10,1 milyon BYN (2Ç’20 8,7 milyon BYN)
-2Ç’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell Konsolide Gelir 72,9 milyon TL (2Ç’20 53,4 milyon TL)
-2Ç’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell FAVÖK 26,7 milyon TL (2Ç’20 19,5 milyon TL)
-2Ç’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell FAVÖK Marjı %36,6 (2Ç’20 %36,6)
-2Ç’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell Net Kar 12,2 milyon TL (2Ç’20 8 milyon TL)
-2Ç’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell yatırım harcaması 12,7 milyon TL (2Ç’20 9,8 milyon TL)
-2Ç’21 Financell Gelir 131,5 Milyon TL (2Ç’20 132 Milyon TL)
-2Ç’21 Financell FAVÖK 86,6 Milyon TL (2Ç’20 75,3 Milyon TL)
-2Ç’21 Financell FAVÖK Marjı %65,9 (2Ç’20 %57)
-2Ç’21 Financell Net Kâr 68,3 Milyon TL (2Ç’20 47,5 Milyon TL)
-2Ç’21 PayCell Gelir 112 Milyon TL (2Ç’20 63 Milyon TL)
-2Ç’21 PayCell FAVÖK 49,6 Milyon TL (2Ç’21 26,9 Milyon TL)
-2Ç’21 PayCell FAVÖK Marjı %44,3 (2Ç’20 %42,7)
-2Ç’21 PayCell Net Kar 29,9 Milyon TL (2Ç’20 19,2)

Operasyonel
-2Ç’21 itibarıyla Turkcell Grubu toplam abone sayısı 49,6 milyon (2Ç’20 47,4 milyon)
-2Ç’21 Turkcell Grubu net abone kazanımı 1 milyon (2Ç’20 100 bin)
-2Ç’21 itibariyla Turkcell Türkiye abone sayısı 38,1 milyon (2Ç’20 36,5 milyon)
-2Ç’21 Turkcell Türkiye net abone kazanımı 617 bin (2Ç’20 181 bin)
-2Ç’21 itibariyla toplam mobil abone sayısı 34,6 milyon (2Ç’20 33,4 milyon)
-2Ç’21 toplam mobil net abone kazanımı 529 bin (2Ç’20 106 bin)
-2Ç’21 itibarıyla toplam faturalı mobil abone sayısı 22,9 milyon (2Ç’20 21,2 milyon)
-2Ç’21 toplam faturalı net abone kazanımı 501 bin (2Ç’20 144 bin)
-2Ç’21 itibarıyla toplam mobil ön ödemeli abone sayısı 11,7 milyon (2Ç’20 12,2 milyon)
-2Ç’21 toplam mobil ön ödemeli net abone kazanımı 28 bin (2Ç’20 -37 bin)
-2Ç’21 itibarıyla mobil ARPU 48,2 TL (2Ç’20 42,6 TL)
-12A’21 mobil ARPU büyümesi %13,1 (12A’20 %12,9)
-2Ç’21 itibarıyla toplam sabit genişbant abone sayısı 2,54 milyon (2Ç’20 2,32 milyon)
-2Ç’21 sabit genişbant net abone kazanımı 46 bin (2Ç’20 49,2 bin)
-2Ç’21 itibarıyla sabit genişbant ARPU 76,4 TL (2Ç’20 67,5 TL)
-12A’21 genişbant ARPU büyümesi %13,2 (12A’20 %8,4)
-2Ç’21 itibarıyla toplam fiber abone sayısı 1,81 milyon (2Ç’20 1,57 milyon)
-2Ç’21 net fiber abone kazanımı 37 bin (2Ç’20 41,9 bin)
-2Ç’21 itibarıyla fiber ARPU 76,6 TL (2Ç’20 68,9 TL)
-12A’21 fiber ARPU büyümesi %11,2 (12A’20 %9,1) {Fiber abone verilerine kablo (Docsis) aboneleri de dahil edilmiştir (ARPU verisi hariç)].
-2Ç’21 itibarıyla toplam FWA abone sayısı 625,7 bin (2Ç’20 490,7 bin)
-2Ç’21 FWA net abone kazanımı 11 bin (2Ç’20 91 bin) [FWA, Superbox benzeri mobil altyapı üzerinden verilen sabit erişim ürünleridir].
-2Ç’21 itibarıyla toplam TV+ IPTV abone sayısı 961 bin (2Ç’20 772 bin)
-2Ç’21 net TV+ abone kazanımı 40 bin (2Ç’20 25 bin)
-2Ç’21 itibarıyla ort. mobil data kullanımı 13,4GB (2Ç’20 11,7GB)
-2Ç’21 itibarıyla ort. LTE data kullanımı 15,1GB (2Ç’20 13,9GB)
-2Ç’21 itibarıyla toplam LTE abone sayısı 33 milyon (2Ç’20 31,6 milyon)
-2Ç’21 itibarıyla akıllı telefon penetrasyonu %84 (2Ç’20 %79)
-2Ç’21 itibarıyla LTE uyumlu akıllı telefon penetrasyonu %92 (2Ç’20 %90)
-2Ç’21 itibarıyla Lifecell (Ukrayna) toplam abone sayısı 9,5 milyon (2Ç’20 8,9 milyon)
-2Ç’21 itibarıyla Lifecell (Ukrayna) ARPU 71,9 UAH (2Ç’20 59,7 UAH)
-2Ç’21 itibarıyla BeST (Belarus) toplam abone sayısı 1,4 milyon (2Ç’20 1,4 milyon)
-2Ç’21 itibarıyla Kuzey Kıbrıs Turkcell toplam abone sayısı 500 bin (2Ç’20 500 bin)

Dijital
-Turkcell Türkiye bireysel satışlarında (sabit segment hariç) dijital kanalların payı %17,5 olarak gerçekleşti. (2Ç’20 %11)
-Dijital servislerin tekil gelirleri yıldan yıla %32 artarak 404 Milyon TL’ye yükseldi.
-2Ç’21 İtibarıyla Bip 82 milyon kez indirildi. 3 aylık aktif kullanıcı sayısı 26,4 milyon olarak gerçekleşti.
-Lifebox 1 milyon ücretli kullanıcıya ulaştı.
-2Ç’21 itibarıyla fiber abonelerinin %62’si aynı zamanda TV+ abonesi.
-Dijital iş servisleri segmenti yıllık %22 artışla 618 milyon TL gelir elde etti. 2Ç’21’de 170 milyon TL kontrat değerine sahip 678 proje hayata geçirildi. İkinci çeyrek sonu itibariyle toplam 1.792 adet sistem entegrasyon ve yönetilen hizmetler projesi hayata geçirildi. Grup, 2021’in ikinci çeyreğinden sonra gelire dönüşecek olan 917 milyon TL kontrat değerine (backlog) sahip.
-Telco Anti Fraud, Fortigate Firewall ve robotik süreç otomasyonu için geliştirilen Turkcell RPA ürünleri kullanıma sunuldu.
-Paycell’in 3-ay aktif kullanıcı sayısı 5,5 milyona ulaştı.

ESG (Environmental-Sustainability-Governance)
-Turkcell 2030 yılına kadar elektrik tüketimini yenilenebilir kaynaklardan karşılama ve 2050 yılına kadar net sıfır karbon olma hedefleri kapsamında İzmir Karadağ Rüzgâr Enerjisi Santrali’ni (RES) bünyesinde bulunduran Boyut Grup Enerji’yi satın almak için hisse devir sözleşmesi imzaladı. Devir sürecinin tamamlanması için gerekli mercilerden onayların çıkması bekleniyor.
-Turkcell insan hakları ve çevre politikalarını içeren Sürdürülebilir Yönetişim İlkeleri’ni açıkladı.
-Yol bisiklet yarışı Granfondo, Turkcell sponsorluğunda İstanbul’da ilk defa gerçekleştirildi. Etkinlik katılımcıları pandemi döneminde vefat eden sağlık personellerinin çocukları için oluşturulan eğitim bursuna katkı sağladılar.
-Ülkemizde meydana gelmiş olan orman yangınlarında AFAD koordinasyonundaki ekiplerin haberleşmeleri için “Kahraman Paket” adlı iletişim paketi ekiplere tanımlandı.
-Turkcell, orman yangınlarından zarar görmüş olan bölgeler için 50 bin fidan bağışta bulundu ve zarar görmüş olan hayvanlar için Hayvan Sahra Hastanesi kuruldu.

Stratejik
-Superonline İletişim Hizmetleri A.Ş. için 600.000 TRL’ye kadar nominal değerli, halka arz edilmeksizin, nitelikli yatırımcılara arz edilmek üzere kira sertifikası ihraç kararı alındı.****

*Turkcell, duran varlıkların ve amortismana tabi ekonomik varlıkların belirli koşullar altında yeniden değerlenmesine izin veren 7326 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun’un 11. maddesindeki haktan yararlanmıştır.
**Tivibu EV abone sayısı 2Ç’21 sonu verilerine göre yaklaşık 1.5 milyondur.
***FVÖK, FAVÖK’ten amortisman maliyetlerinin düşülmesiyle elde edilir.
****SPK onayına tabiidir, ilgili kurum ve kuruluşlardan yapılan resmi açıklamalar haricinde bağlayıcı kabul edilmemelidir.

Yazan: Ömer Demirtaş
İletişim: [email protected]

(Bu yazı 3 Eylül 2021 tarihinde yazılmıştır.)

Not: Bu içerik musasavas.com.tr ziyaretçileri tarafından hazırlanmıştır. İçerik ve içerikte yer alan ifadeler Musa Savaş’ın görüşlerini yansıtmaz, içerikte yer alan ifadelerden Musa Savaş sorumlu tutulamaz. İçerikte yer alan veriler Turkcell ve diğer ilgili kuruluşların kendi yayınlarından elde edilmiştir, kesinlik taşımamaktadır.