Yerli arama motoru
IAB Türkiye, belli aralıklarla yaptığı dijital reklam yatırımları araştırmalarından sonuncusu olan ve 2014 Ocak–Haziran dönemini kapsayan AdEx-TR dijital reklam yatırımları araştırmasını açıkladı. Açıklamaya göre, dijital reklam yatırımları 2014’ün ilk altı aylık döneminde, toplamda 650 milyon TL’ye ulaştı.
Fakat ülkemizin barındırdığı iki önemli faktörden dolayı reklam harcamalarının ilk altı aydaki gibi olmama riski var. Birinci faktör, revize edilen genel ekonomik beklentiler. Bu durum internet dünyasında reklam harcaması yapan firmaların bazılarını temkinli olmaya itebilir. İkinci faktör ise içinde bulunduğumuz sıcak coğrafya. Bu sıcak coğrafyada gerilim daha da artması tüm ülkenin dengelerini etkileyebilir. Bu durum doğal olarak internet harcamalarına da yansıyacaktır. Fakat tüm bu ihtimallere rağmen her durumda yılsonu itibariyle rakamın bir milyar TL’yi rahatlıkla geçebileceğini tahmin etmek zor değil.
Şimdi de açıklanan rakamların detaylarına biraz bakalım. Açıklanan sonuçlara göre, display reklam yatırımları altı aylık toplamı 247 milyon TL oldu. Display yatırımlardaki artış yüzde 14.8 düzeyinde gerçekleşti. Display reklamlar kategorisinde en büyük artış yüzde 38.4 ile video reklam yatırımlarında görüldü. Video reklam yatırımları 43 milyon TL oldu. Gösterim ya da tıklama bazlı reklam yatırımları yüzde 10.2 oranında büyüyerek 172 milyon TL’ye ulaştı. Sponsorluk dijital reklam yatırımları ise yüzde 11.4 artarak, 19 milyon TL’ye çıktı. Gelir paylaşımlı reklam yatırımları ise yüzde 21.2 büyüme ile 13 milyon TL’ye erişti.
2014 yılı AdEx-TR verilerine göre, altı aylık dönemde en yüksek pay 335 milyon TL’lik yatırım ile arama motoru reklamlarının oldu. Arama motoru reklam yatırımları, 2013’ün aynı dönemine göre yüzde 25.4 oranında arttı. Arama motoru reklam yatırımlarının alt kategorilerinde yer alan ücretli sıralama yatırımları yüzde 24.5 oranında artarak 221 milyon TL olurken, arama motoru görüntülü reklam yatırımları yüzde 27.3’lük artışla 114 milyon TL oldu.
Her ne kadar arama motorları özelinde bu rakamların nasıl dağıldığını bilemesek de bu rakamlardan anladığımız ülkemizdeki dijital reklam pazarının kaymağını Google’ın aldığı şeklinde bir düşünceye sahibiz. Gittikçe ülkemizdeki bilinirliğini ve pazar payını artırdığını gözlemlediğimiz Yandex’in bu açıklanan rakamlarda küçük oranlara sahip olduğunu düşünüyoruz. Gerçi samimi düşüncemiz bize ait bir arama motorumuz olsa şeklindedir. Fakat mevcut şartlara baktığımızda bu hayalimizin gerçekleşme ihtimalinin şimdilik uzak bir ihtimal olduğunu görüyoruz. Hiç olmazsa arama motorları arasındaki pazar payının bir nebze de olsa dengeli dağılması, safiyane dileğimiz.
Mobil reklam yatırımlarının altı aylık dönemdeki artışı ise yüzde 25.1 oldu. Yatırım toplamı ise 25 milyon TL’ye çıktı. Bu kategoride yer alan, mobil gösterim reklam yatırımlarında yüzde 37.1, mobil opt-in SMS/MMS yatırımlarında ise yüzde 18.3 büyüme gözlemlendi.
IAB’nin 2014 ilk altı aylık dijital reklam yatırımları verilerine göre, internet ilan sayfası reklam yatırımları 37 milyon TL’ye ulaştı. Giderek büyüyen e-posta ve oyun içi reklamlar ise altı aylık dönemde 3’er milyon TL oldu.
Umarız ülkemiz internet reklam pazarı istikrarlı büyümesini sürdürürken pazardaki yerli oyuncular çoğalır. Yerli arama motoru mu? Sabırla bekliyoruz.
(Bu yazının bir kısmı 19 Ekim 2014 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)
Çok yakında… Hem de inanılmaz özellikleriyle…
Anlaşılan bildiğin bir şeyler var. Neyse… Sabırla bekliyoruz.